Gå till innehåll

Tång? Samt algproblem


Sultanen

Rekommenderade inlägg

Har problem med en alg likt nedan, vad är detta för något? Har en fundering men vill gärna ha några fler åsikter, samt vad skall jag göra åt den? Karet har varit igång i omkring 2 månader, fosfat och nitrat iprincip omätbara.

post-4821-144689214156_thumb.jpg

post-4821-14468921415736_thumb.jpg

post-4821-14468921415861_thumb.jpg

Jag har även fått någon typ av tång i mitt kar, har ingen aning om vad det är bara:

post-4821-14468921416005_thumb.jpg

post-4821-14468921416133_thumb.jpg

post-4821-1446892141634_thumb.jpg

Tack på förhand för all hjälp ni kan bidra med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håralger överst.

Eftersom du har alger så har du nitrat och fosfat. Troligtvis är det ditt fosfat test som bedrar dig. Jag har tillräckligt med alger för att göra nori till halva Japan i mitt akvarium och likförbaskat så har jag 0,00 i fosfat med Saliferts test.

Någon vis man sa att man kan ha ett läge där fosfat/nitrat tas upp direkt av alger ur vattenkolumnen så att det inte är mätbart i vattnet. Om det är sant eller inte vet jag inte, men jag har empiriskt bevisat att man kan ha alger och mäta 0 i både N och P med Salifert tester.

Du ska försöka sänka näringsnivåerna (fosfat remover, biopellets, minska matning, etc) samtidigt som du mekaniskt avlägsnar algerna, antingen med dina fingrar eller mha en trevlig fisk som käkar upp algerna - allt beroende på dina omständigheter. Du kanske kan ta ur stenarna som har värsta algerna på sig och ha dom i en separat tunna där du mörklägger/skrubbar/kör med syra i äkta "Victor the cleaner" stil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...