san_miguel Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Hej. Jag har någonting i akvariet som knäpper två gånger och ibland tre gånger i rad. Kan de vara en pistolsräka? De har låtit så flera gånger om dagen i flera månader men Jag har aldrig sett något fast jag kollar överallt, även på natten. Mvh Mikael Citera
Marko Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Kan vara en mantis också. Jag hade en mantis som jag hörde för första gången säkert 6-7 månader efter att jag hade startat upp.Det lät som om någon knackade 2 stenar mot varandra, och det så högt att första gångerna trodde jag att något hade gått sönder, sen blev det irriterande.. 1 år senare lyckades jag håva upp den.. vid det laget hade jag säkert 15+ knäckta eremitskal i akvariet. Citera
Lasse Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Kommer det regelbundet, speciellt när det är släkt så är det med största sannolikhet en pistolräka eller mantis. De är svåra att hitta. Jag har åtminstone 3 pistolräkor i mitt stora och troligtvis en mantis. Att de lever ser jag då och då på en liten hög eller ett hål (där det inte var något dagen innan) eller ömsade skal. Varför jag tror jag har en mantis är för att jag såg en skugga som snabbt rörde sig i ett hål för några månader sedan.MVH Lasse Citera
san_miguel Postat 26 februari 2011 Författare Postat 26 februari 2011 Jag har aldrig sett några trasiga eremit skal i akvariet. Är de troligare att de är en pistolräka då?Kom på att jag för någon vecka sedan såg att de rann ut grå gucka från en skreva i en sten. Kan de betyda att de bor något där?Mvh Mikael Citera
Ferngren Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Kan det inte vara så att sniglarna klättrar upp på varandra och försöker skaka av varandra. Då kan passagerarens skal ibland knacka mot rutan.Jag hör också knackningar men ser inga mantisar eller pistolräkor. Däremot hittar jag hela men tomma snigelskal kontinuerligt.Hmmm... Citera
Genne Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Brukar i bland hör när mina sniglar skakar sig det knackar rätt högt när skalet slår mot glaset eller någon sten i karet/Glenn Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.