Gå till innehåll

Back to Nature


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Ska precis dra igång med att limma mina back to nature bakgrunder och har hört lite teorier som någon av er experter kanske kan hjälpa mig med.

En teori var att man ska limma dom helt tätt så att det inte kommer in vatten bakom som potetiellt kan bli giftigt eftersom det står helt stilla. En annan teori är att detta stillastående vatten kan bli ett nitratfilter.

Någon som har testat?

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med biobollar, lite öppna hål med nät för och en liten pump för in och utcirkulation kan du få en riktigt fet yta för bakteriemattor och copepstillväxt kan jag tänka mig. Jag hade nog kört på det. Sätt en liten pump innanför med ett hål ut och kanske två insug med nät för, en i varje hörn. Men jag är verkligen ingen expert, har bara sett att folk gör så.

Vad är det för bakgrund du hade tänkt dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att limma BTN så det blir 100% tätt. Du kommer att få vatten innanför hur du än gör skulle jag tro. Slimeline går att limma tätt men bakgrunder och moduler är svårare. Leons idée är bra, välj medvetet att du får lite cirkulation och lägg lite små LS eller filtermaterial som biobollar. då kommer du få en fristad för lägre djur om du gör så små ingångar så normala fiskar inte får plats. Men cirkulation är bra där bakom. Jag har använt moduler men satt dom så att jag kan använda dem för att dölja teknisk utrustning som streamers och annat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde vad jag kunde för att min Slimline skulle bli så tät som möjligt men insåg också att det kommer att sippra in lite vatten, precis som Lasse skriver. Nu har jag säkert ingen cirkulation att prata om och det skulle kanske kunna bildas lite otrevliga föreningar här. Nu har det dock blivit så att copepods och små ormstjärnor verkar stortrivas där bakom så jag oroar mig inte så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge man har någon form av cirkulation i karet så kommer vattnet bakom bakgrunden ändå inte att vara helt stillastående.

Så länge djur kan ta sig in så kan vattnet cirkulera också, om än mycket långsamt.

Jag har haft BTN slimline nu i två kar, och bak den så frodas småkryp av olika slag, så mitt tips är att köra på det om du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för alla råd...nu fick jag ännu mer beslutsångest :), det är slimline jag kör så det blir svårt att få plats med en minipump om man inte gömmer den någonstans i tanken och låter någon liten slang cirkulera vattnet.

Om det är svårt att få det tätt känns det ganska meningslöst att försöka för mycket.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt :)

Har själv slimline, som har fungerat perfekt utan att det är helt tätt bakom (eller kanske just därför..).

När det gäller det grå så kommer nog kiselalger att "hjälpa till" om du har lite tålamod. Annars kan du ju använda silikon för att limma dit de "ytbitar" som lossnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Giftfri färg" kan ändå vara skadlig för vattenlevande organismer, även om den inte är giftig för människor.

Ska man måla något så är mitt råd att försegla färgen med lack från Epotex.

Gällande det med att det grå skummet syns, det behöver du inte bry dig om, så småningom så kommer alger av olika slag att växa över även det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Kände jag kunde bumpa upp denna tråden lite istället för att starta en ny. Jag funderade på en sådan här http://backtonature.se/sv/rocky-160-x-60-cm/, gäller ditt resonemang även här Laggeman med att det är lugnt så länge det är cirkulation i karet? Tänker de blir lite vattenvolym bakom karet när det är en klippmodul som denna. Det blir inga konstigheter bakom? Jäkligt snyggt kunde de bli om de nu skulle funka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...