Gå till innehåll

Karantän... hur länge?


Rekommenderade inlägg

Tänkte jag skulle köpa på mig en liten kirurg... men jag vill verkligen inte få in prick i karet... funderar på att starta ett mindre kar, runt 60-100 liter att köra med uvfilter, låg belysning och bara nåt för fisken att gömma sig i... hur lång tid kommer jag behöva ha den där för att se att den inte är drabbad?

eller kommer stressen göra att den får prick ändå i mitt kar när jag väl flyttat dit den?

jag vet att min kub är liten för kirurger, men snart uppgraderar jag och vill ha nåt blickfång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om man kör med karantän så finns pricken latent i fisken om jag minns rätt.

Alla fiskar kan alltså ha dem oavsett om de kommer från karantän eller ej, och det kan utlösas vid tex stress.

Har den gått en tid i butik och ser bra ut där så hade jag stoppat den direkt i baljan, mest för att skippa ett stressmoment till när man väl ska flytta den från karantänskaret till kuben, men det är jag det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om man kör med karantän så finns pricken latent i fisken om jag minns rätt.

Alla fiskar kan alltså ha dem oavsett om de kommer från karantän eller ej, och det kan utlösas vid tex stress.

Har den gått en tid i butik och ser bra ut där så hade jag stoppat den direkt i baljan, mest för att skippa ett stressmoment till när man väl ska flytta den från karantänskaret till kuben, men det är jag det.

Innan man går in för djupt så finns det många olika typer av vita prick, men jag antar att vi pratar om den vanligaste "Ich / Ick"

Pricken har observerats att ha varit latent i upp till 6veckor, så det är en ganska lång karantän man pratar om, för att inte tala om att det blir en ganska dyr historia med alla vattenbyten om man skall ha ett kar så stort så man inte plågar fisken på annat sätt.

För koraller tycker jag helt klart att det kan vara värt att köra en karantän bara för att säkerställa att man inte får i någon SPS ätande parasit, men fisk ikke. (om inte en fisk är sjuk dvs, då skall man helt klart ge den de lugn och ro den behöver i karantän.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig där Reuben. Koraller, musslor och andra djur som drar fördel på alla sätt av karantän ska man, om man kan, hålla i karantän för att minimera risken för att få in objudna gäster till karet.

Har man möjlighet så kan man visst hålla fisk också, speciellt om de kommer direkt från en ny sändning och inte har fått gå in sig ett tag hos handlaren.

Än en gång, mina åsikter. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller brukar jag bara doppa sedan rakt i karet utan inkoppning. Fisk däremot får gå en månad i karantän för att vänja sig till mat och vattnet i mitt system. I karantänen slipper de bli stressade av andra fiskar. När fiskarna är starka nog och invanda så flyttas jag dem till huvudkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...