Gå till innehåll

Stressat Sarcophyton till Döds?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har varit lite naiv och slarvig då jag skrapade rutan senast.

En av mina Sarcophytons som står väldigt nära rutan blev "tussad" ett antal gånger och jag mitt lata nörd orkade inte flytta på den.

Nu några dagar efter skarpningen är det vanligt att den ömsar skinn eftersom den inte tycker om när skrapan har legat emot "kroppen" men den har också, till skillnad från förrut, fått en brun hinna över sin hatt.

Denna hinna påminner starkt om kiselalger/slem.

Är det någon som har råkat ut för liknande?

Jag har fått för mig att alger så som kisel,tråd,valonia och liknande enbart kan växa på döda ting eller sten. Innebär det isåfall att min korall är död?

Tacksam för svar då den är rätt så stor skulle det ju vara en fördel att ta bort den tidigt om den nu skall ruttna sönder.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte vara orolig, detta är ett fullt normalt beteende för sarcophyton och liknande.dom ömsar "skinn" för att bli av med biprodukter,vid flytt eller när dom blivit gravt förolämpade (typ anspelningar på deras mamma´s tveksamma moral etc)smiley2.gif.

Om du orsakar "köttsår" på den,så får du hålla koll så den snittade ytan inte blir infekterad

Det krävs en del för att talivet av en sån där, och lyckas du skrumpnar den och löses upp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo att den löses upp det vet jag för jag har haft mindre fraggar som har blivit infekterade.

Det jag var mest rädd för var beläggningen som finns på den men det skall väl försvinna om några dagar får man hoppas.

Tackar så mycket för svaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...