Gå till innehåll

Profilux PH probe


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Det är bara en 2 punkts kalibrering i systemet med 4-7 om den är lik EX2.

Sen att det vore kanske mer lämpligt att kalibrera med 7-9 är en helt annan historia ;)

Borde kanske ta en titt om det går att kalibrera med högre ph värden?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar gå att välja vilka referenser jag vill kalibrera med så då kanske det är smartast med 7 och 9. Akvarielagret har 7/9 för Dupla men det borde kanske funka eller vad tror ni.

Märke på testlösningen är ganska oväsentligt.

Det funkar med kallibrering mellan 4 och 7 för våra behov men att ha en andra fixpunkt över 7 ökar teoretiskt noggranheten. En elektronisk pH-modul mäter i själva verket en millivoltsignal (potentialskillnaderna mellan H3O+ (oxoniumjon) och OH- (hydroxidjon)) PH 7 är där punkten där det finns lika många H3O+ som OH- joner - det villsäga att potentialskillnaden är 0. Kallibreringen vid pH 7 säger till pH-modulen att oavsett vad elektroden nu säger till dig så är mV:en 0. Detta är ett sätt att kompensera för mätfel eller åldern hos elektroden. Då har man en fixpunkt, nämligen 0 mV som pH-modulen översätter till pH 7. Med bara en fixpunkt blir det då ett problem för pH modulen att exempelvis översätta -56 mV. "Översättningskurvan" kan ju se ut hur som helst och en fixpunkt beskriver ju inte denna linje. Nu är det så klokt att denna "översättningskurva" från elektroden är i stort sett linjär så vi behöver en fixpunkt till för att hjälpligt kunna mäta mellan pH 0 och pH 14. Det gör vi med den andra kallibreringen. Om vi skall mäta ett förväntat pH på 8 och har kallibrerat mellan 4 och 7 så kan lutningen på kurvan ge större mätfel än om vi kallibrerat mellan 7 och 9 (eller 10 som är det vanligaste).

Varför jag använder H3O+ iställert för det gamla H+ är att fria vätejoner faktiskt inte existerar - det trodde man när jag gick i skolan men numera så vet man att en fri vätejon direkt sätter sig på en vattenmolekyl och bildar en oxoniumjon.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Standard inom industrin är 10 och de buffers som används idag är stabila även i de höga områdena under den tiden de används för kalibrering. Har aldrig haft problem med 10 i kallibrering och då är det några gånger jag har kallibrerat under de senaste 20 åren - räcker det köttet Leif?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Standard inom industrin är 10 och de buffers som används idag är stabila även i de höga områdena under den tiden de används för kalibrering. Har aldrig haft problem med 10 i kallibrering och då är det några gånger jag har kallibrerat under de senaste 20 åren - räcker det köttet Leif?

Skulle frågat efter hela menyn...

Jag tänkte närmast på att innehållet i 10 flaskan förändras relativt snabbt efter den öpppnats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är därför man inte skall använda flaskor utan plastkuddar man blandar själv :) Helst i dest/RO/avjoniserat vatten men de är så hårt buffrade att det oftast går bra även med kranvatten. Hatten på och kylskåp förlänger hålltiden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...