Gå till innehåll

Hur snabbt blir Rowaphos mättat??


campokatt

Rekommenderade inlägg

Hur snabbt blir Rowaphos mättat egentligen?

Kör med ca 2dl i mitt 350lkar i snart en vecka. Det är precis igångkört så jag har inget liv i det än förutom stenen.

Svårt att avläsa Saliferts test men ligger väll mellan 0,2 och 0,5.

Har provat att mäta både i akvariet och på vatten direkt ut från filtret Deltec FR509.

Är det dags att byta då eller? Redan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte mäter någon skillnad på ut- och invatten på reaktorn så hade jag nog antingen bytt media alternativt fyllt på med mer då det inte varit igång så länge, sen kollat flödet genom filtret. Med lite media och högt flöde så blir kontakt-tiden med mediat rätt liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte till nytt och kör nu med ca 3dl. Fortfarande ingen märkbar skillnad på in och utvattnet från reaktorn...

Antar att flödet genom reaktorn är för stort då eller?? Eller så är min remover värdelös....

Även om flödet är för stort för att ta bort allt fosfat från vattnet så gör det väll nytta ändå antar jag... Får ha det i en vecka och se om det blir mätbart bättre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat om du har felläsning på testen? Testa med att låt en väldigt liten mängd vatten gå igenom sakta - någon eller några liter i timmen. då skall du kunna läsa skillnader med dessa värden.

MVH Lasse

Det är ju som sagt inte så lätt att se skillnaden på testet. Lite mindre blått eller inte,.. När jag testar i mitt lilla akvarie så blir det inget utslag dock...

Har sänkt flödet genom filtret och ska testa igen imorgon bitti, efter jobbet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att det är fosfatremover? Finns flera typer av aquacrown nämnligen.

Jo då, det är fosfatremover.. Eller det står det på burken iallafall....

Idag när jag mätte kunde jag se lite skillnad på utvattnet ur reaktorn.

Fick mitt Vertex UF-15 som jag skulle ha till Biopellets idag oxå tillsammans med 2kg fosfatremover av annat märke som var lite billigare. Startade upp detta oxå med ca 500g. Detta visar 0 på utvattnet.

Skönt. Ska nog få ner fosfaten ganska snabbt nu :)

OBS. Har inge djur i burken, bara stenen därför jag går på ganska hårt.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...