Gå till innehåll

Hur mycket ska med och i vilken ordning?


Henrik Jonsson

Rekommenderade inlägg

Som ni kanske märkt i en annan tråd är det ett nytt akvarium på gång här hemma och tanken är att allt som finns i det gamla (utom en del monster ifall jag får tag på dem) ska flytta till det nya. Vad jag inte vet är i vilken ordning sakerna ska flyttas över och om de ska få med sig vatten och i så fall hur mycket.

Jag har pratat med lite olika folk och fått ett antal helt olika råd. Allt ifrån att flytta allt vatten, sand, fisk och LS i ett svep till att i princip börja om i det nya med helt nytt vatten och inte flytta något innan alla värden stabiliserat sig.

Det gamla har varit rätt stabilt ett bra tag nu med några kirurger och en hel del mjukisar av olika sorter. Det enda som stör är att det växer en del gröna trådalger på pumpar och bakrutan, men så länge vattenvärdena är ok, djuren glada och algerna inte sitter på LS eller i sanden är det rätt lätt att skörda när det blir för mycket.

Det gamla är på 450l med inbyggd låtsassump, 2*150W MH, totalt ca 8000l/h, drygt 100kg LS. Det nya är några hundra liter större smiley2.gif., utan sump och kommer ha samma ljusmängd per yta (men utökas med månljus och några blå lysrör), dubbel relativ vattengenomströmning och på sikt få ca 50kg ny LS. Det gamla akvariet ska få behålla sin ljusramp tills djuren är överflyttade så det nya kommer bara ha ordentligt med belysning i halva längden.

Jag hoppas (eg. lovat flickvännen) att kunna bära ut det gamla akvariet en månad efter det nya är fyllt med vatten. Jag har ett par olika alternativ.

1. Fylla det nya med helt nytt vatten, ny LS, startbakterier och hoppas att det hinner bli drägligt på en månad (ena butikens råd) och sedan flytta över allt från det gamla.

2. Fylla med en blandning av gammalt och nytt vatten (hur stor del gammalt?) och flytta över en del LS (den med minst synligt liv) från det gamla till den ljusa delen av nya akvariet. Samtidigt skaffa färsk LS och lägga i den mörkare delen. Sedan flytta över LS och djur varefter det nya stabiliseras.

Förutom dessa två alternativ finns det säkert flera och jag hoppas att ni kan komma med lite idéer här.

Om jag skulle flytta över sakerna stegvis - innebär det för stor stress då det ju blir ett antal tillfällen som jag skulle stöka runt i det gamla akvariet?

Jag har inte mycket grus i det gamla men tänkte åtminstone ha någon cm i det nya. En tanke jag har är att starta upp det nya utan sand för att lägga i den lite senare. Det borde vara lättare att städa bort färsk LS-skit från botten och även att se eventuella områden med stillastående vatten. Eller så är det bara jag som har tid att tänka för mycket...

Hur ska jag göra tycker ni - och varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du flytta allting hemma så rekommenderar jag starkt att flytta allt som du kan flytta.

Ta så mycket vatten du kan och orkar och släng över stenen på en gång så slipper du en massa pillande.

Så gjorde jag när jag hämtade mitt i Göteborg. Flytten tog lååååång tid men alla djur och koraller fixade det och jag fick ingen ny inkörningsperiod eller nått problem.

Det ända som du inte bör ta med dig, enligt mig, är sanden/grusen. Särskilt inte om du bara har en tunn liten sandplätt i akvariet som inte gör någon direkt nytta i nitrifikationsprocessen. Det är en annan sak om du har en fungerande djup sandbotten.

Förstår inte riktigt varför du skall dela upp flytten i samband med att du köper ny sten. Jag skickade efter sten med bussgods som låg i frigolitlådor i nästan 2 dygn och slängde i det direkt i akvariet. Denna nya sten, 60 kilo, gjorde att jag kom upp i över 200 kilo levande sten och det ända som kunde liknas vid inkörning eller problem var att jag under en 2 veckors period fick lite högre fosfatvärde än vad som är acceptabelt.

Nej som sagt tidigare: Flytta allt på en gång det är mitt råd smiley1.gif

Tänk dock på hur du flyttar det om du skall flytta till nytt boende eller behöver ha "pauser" i flytten då, i alla fall jag, anser att lång tid och mycket pillande är mera stress för djuren.

mvh Andre.

ps. Kolla gärna in på min tråd brevid och ge ett litet tips till min flytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra så att jag skulle fylla upp det nya karet med lite ny LS och lite av den gamla och fylla upp med vatten & salt och låta stå en vecka med cirkulationen igång, men bara så mycket att du kan få ner all det andra vattnet på så sätt får du nog igång en snabb kultur i vattnet.

Allt hänger ju på hur mkt större det nya blir men om man inte har så mycket koraller och dylikt så tror jag inget händer annat än att dom blir lite försvagade i början.

Mvh Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...