Gå till innehåll

Bra tips för att hålla KH, Calcium etc stabila


herrGreen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har lite funderingar på det här men kan inte riktigt hantera alla gigantiska banners alla har på Nano-Reef.com så jag postar här då och hoppas på lite svar.

Det är ju ingen magi att få upp kH och Calcium och pH i ett akvarium oavsett storlek, bara dosera rätt, men vad gör man för att värdena ska hållas stabila i ett litet akvarium? Dosera mindre och oftare? För hand?

Vad är era lösningar och hur gör ni utan doserpump?

Bästa Hälsningar,

Leon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har lite funderingar på det här men kan inte riktigt hantera alla gigantiska banners alla har på Nano-Reef.com så jag postar här då och hoppas på lite svar.

Det är ju ingen magi att få upp kH och Calcium och pH i ett akvarium oavsett storlek, bara dosera rätt, men vad gör man för att värdena ska hållas stabila i ett litet akvarium? Dosera mindre och oftare? För hand?

Vad är era lösningar och hur gör ni utan doserpump?

Bästa Hälsningar,

Leon

i ett litet kar som din plan verkar vara.. 120 liter.. så handlar det om antingen veckovisa vattenbyten , dvs relativt ofta.

plan b är någon som kallas Balling.. handlar om att man har tre dunkar med blandande pulver som man doserar av dagligen , antingen manuellt eller med en doserpump a tre kanaler.. så börjar man dosera tex 20ml / dag sen mäter man värdena o höjer /sänker dosen efter behov.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag fyller på osmosvatten för att ersätta avdunstat, så skopar jag lite då o då i lite Mg, Ca, eller KH buffer. Oftast KH buffer. I början får man mäta väldigt ofta o regelbundet, sen lär man sig med tiden hur mycket som förbrukas och hur ofta/mycket man ska tillsätta, en s.k fingerspitzengefühl utvecklas med tiden :)

Men en bättre metod är säkert att köra med doserpumpar och balling för mer exakt tillförsel, dock är det ändå så, tror jag, att åtgången varierar över tiden. så man kan inte helt luta sig tillbaka ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vad du tänker ha Leon - välkommen till SG - har absolut inte satt nicket HerrGreen i samband med dig Leon :)

Skall du inte ha en massa stenkoraller så klarar du dig med veckovisa vattenbyten. Skall du ha måttliga mängder stenkoraller så funkar det med kalkvatten. Skall du ha en Svärdliknande villaträdgård så är nog balling bäst :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse! Tack för välkomnandet :) Det känns bra att ha dig med på noterna här också!

Jag tror att målet är att göra skötsel max varannan dag, så det kanske kan fungera med manuel dosering då. Men i slutändan kommer det nog bli en liten ballingsetup, eller kalkreaktor. Första akvariet är väl ändå till för att man ska lära sig eller hur brukar man säga...

Jag gillar snickarns upplägg, och jag kan tänka mig att det är som freguz säger att det säkert kan pendla upp och ner även när man har balling. Kalkfixeringen är ju ändå dygnsvarierande eller hur?

Man kan väl säga att måttliga mängder stenkoraller är vad jag är ute efter. Kan man dosera kalkvatten i top off vattnet? Eller får det konsekvenser av att det är sött? (Ska man ändå toppa varannan dag kan man väl köra i en dos kalkvatten på en gång ändå kanske...).

Tack för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan väl säga att måttliga mängder stenkoraller är vad jag är ute efter. Kan man dosera kalkvatten i top off vattnet? Eller får det konsekvenser av att det är sött? (Ska man ändå toppa varannan dag kan man väl köra i en dos kalkvatten på en gång ändå kanske...).

Både jag och Claes_A kör med varianter av att ha kalciumhydroxid i top-off vattnet - så det funkar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...