Hedlurd Postat 17 mars 2011 Postat 17 mars 2011 Hejhur pass tjock behöver en plxiglasskiva till ytavringingen vara?har tidigare övervägt glas, men då jag vill ha den ljusblå. Är plexi de enda allternativet.följdfrågan blir då, vilket sorts lim är att föredra? hemkok på aceton och små bitar, enbart silicon?mvh Robin Citera
_Manne_ Postat 17 mars 2011 Postat 17 mars 2011 Hejhur pass tjock behöver en plxiglasskiva till ytavringingen vara?har tidigare övervägt glas, men då jag vill ha den ljusblå. Är plexi de enda allternativet.följdfrågan blir då, vilket sorts lim är att föredra? hemkok på aceton och små bitar, enbart silicon?mvh RobinOm du ska limma en box för ytavrining så är det nog inte att lita på i Långa loppet.. Finns inget perfekt lim för plexi/glas i den bemärkelsen.. Ska man 'bara' limma en plexi kam så kör silicon.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hedlurd Postat 17 mars 2011 Författare Postat 17 mars 2011 men om vi fokuserar på tjockleken? vad tror ni Citera
Edward Postat 17 mars 2011 Postat 17 mars 2011 Jag har siliconat fast en ytavrinning i en burk med plexi, det blev inget bra.släppte ganska fort. Men du kan ju limma ihop två glasskivor med en bit av en blå bakgrund imellan, alternativt limma fast en blå plexi skiva på glasskivorna. Citera
NiXoN Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Jag håller med föregående talare, experimenterade lite själv med att kombinera materialen, jag har lyckats med att laga bottnen i ett 30 liters kar.Då har jag haft stor kontaktyta och vattentrycket har jobbat till min fördel.Men det du tänker på skulle jag inte vilja försöka mig på, det kommer att ge efter förr eller senare.Belastning från sidan och så lite kontaktyta bådar inte gott.Edwards förslag är garanterat säkrast och eventuellt även billigare...Pratar man om plastburkar rent generellt så handlar det ofta om riktigt tjocka skivor för att det skall hålla utan att bångna.//NiXoN Citera
blackizzz Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Pratar man om plastburkar rent generellt så handlar det ofta om riktigt tjocka skivor för att det skall hålla utan att bångna.//NiXoNHan skojar inte! Har kollat runt lite på vilken tjocklek på akryl som krävs för ett 90x80x50 kar (rimless), och det som krävs är 30mm! Alltså 3cm tjock akryl! Om du skall göra en box, gör den i minst 8mm akryl, och limma med ett solvent. (själva boxen) sen för att få fast den i karet så Skulle jag rekommendera att maxa ut kontaktytan, alltså så stor som möjligt, sen silicona, men det är ingen garanti...Alternativt kan du göra en ytavrinnigsbox i glas, sen göra en box av tunnare akryl som du sätter utanpå. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.