Marcus- Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 (ändrat) Har i dag ett kar med sump på ca 700 liter.Har en Deltec skummare i sumpen som inte skummar. Har bytt pump men hjälper inte.Jag är nybörjare och kastar snart ut skiten om jag inte får rätt på det.Så om jag skall köpa en skummare som garanterat skummar med lätthet och inte en massa inställningar med mera. Vad väljer jag?Behöver en skummare för dummies om ni e med på vad jag menar. Ändrat 18 mars 2011 av Marcus- Citera
Edward Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Vad menar du med inte skummar? blir det inget skum eller går inte skummet upp i koppen? vad länge har burken varit igång? Citera
Marcus- Postat 18 mars 2011 Författare Postat 18 mars 2011 Vattnet snurrar runt mitt i skummaren lite skum kommer upp en dag sen slutar den skumma. Vattnet bara snurrar. Har fritt i slangen som man justerar och jag har vridit både hit o dit på den. Inget hjälper.Är det så svårt att få i gång en skummare? Är alla lika svåra?Vilka är bättre än andra?Mitt kar har krånglat sedan köpet i mellandagarna. Ingen skummare och sakerna i karet mår inget vidare. Citera
Edward Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Vilken deltec skummare är det? har du rätt vattennivå för skummaren? endel kan vara krångligare att ställa in än andra men det brukar inte vara några större bekymmer tycker jag. Jag använder en ATI Bubble Master 200 i min 720l burk och den har fungerat utmärkt sedan dag 1 Citera
Marcus- Postat 18 mars 2011 Författare Postat 18 mars 2011 1060 heter den.Ja vattennivån är rätt mellan 12 och 18 har testat alla nivåer i mellan dessa.....Suck.... Skall kolla in din. Citera
Edward Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Du borde väl ha någon sorts ventil för att ställa utgående flöde ur skummaren? provat att justera på den? Citera
turboadde Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Är den ny eller begagnad? Jag tror du har problem någonstans mellan luftintaget och pumpen. Veckad/iklämm slang eller stopp i "venturi tuben" så den inte får in luft till impellern och kan skapa bubblor. Citera
Marcus- Postat 18 mars 2011 Författare Postat 18 mars 2011 Har haft isär den och kollat slang osv är ok får byta slang o se om det hjälper.Den e begagnad men ny pump..... Citera
turboadde Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 kolla så det inte sitter något skit i pipen mellan slangen och pumpen med. ta bort den och sen kolla så de går att blåsa genom slangen. Citera
Marcus- Postat 5 april 2011 Författare Postat 5 april 2011 Jaha då har man lärt sig en ny sak igen.Köpte ju en ny pump men det skall ju tydligen vara en speciell impeller till saltvatten. Ingen som berättat om det innan. Så ja nu är den inköpt och den skummar som aldrig förr. Tyst är den med så jag är jätte glad nu... Tack för all hjälp.Så till alla er som skall köpa en ny pump i en skummare dubbelkolla impellern så det blir rätt det blev en dyr historia för mig.... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.