Gå till innehåll

Balling light, och tillsatser från FM.


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

Planerar nu snart mitt kar och har bestämt mig för att köra med balling light.

Dock står det att man skall tillsätta 3 olika "trace" element som man blandar i det hela.

1. Strontium-Barium complex

2. Heavy metal complex

3. Iodine-Fluorine complex

Dock finns det ju även 1-4 flaskor som heter "ultra Trace" men liknande beteckning. Den som tillkommer är Magnesium, som inte blandas i den 3e behållaren.

Alltså kan man även kasta någon gång i veckan:

Trace element solutions for your reef tank

1. Strontium/Calcium

2. Iron/Zinc

3. Iodine/Boron

4. Magnesium

Jämför man med det första där man använder i Balling light, så verkar det inte som någon större skillnad, men och andra sidan skall man inte köra kaka på kaka.

Sedan kommer även organics in i spelet.

Vad föreslår ni? Är det samma grejor? Hur använder man dessa UTAN att överdosera?

Kommer köra med pellets och då vill jag ha dessa tillsatser så att man får fram färger osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

complex flaskerna är för balling lösningar. och doseras i 5ml/ liter balling lösning. detta är endast spårelements.

Trace elements lösningarna är för dosering i akvariet direkt med dos 10ml/100liter och vecka. I dessa finns lite spårelements men jag gissar på att mkt av innehållet är Mg och Ca samt Kh lösning.

hoppas du fattar vad jag menar.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men när det står "for original balling" antar jag att det ändå omfattar Balling light, då det endast är någon mindre skillnad.

Jag tror jag förstår, men det är alltså lika bra att köra med båda?

Balling light, men respektive blandning, samt veckodosering?

Någon som kör detta?? Skulle vara himla intressant att veta lite erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför köra extra!? du kommer bara få massa alger och skummaren lär ta bort överskottet..... Jag menar.... Om du äter dig mätt och sedan äter dig dubbelt så mätt.... Mår du bra av det? jag tror nog du lär må dåligt. Det samma gäller ditt akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag tänke mer i banorna att man "äter normalt" men att man kan fylla på lite extra med mineraler, och vitaminer med tex. berocca eller liknande.

Det är liksom samma som att äta frukt och mat (ballingen) men för att få lite extra kick i färger kan man doser kanske 50% av Ultra trace?

Sedan vet jag inte om det är exakt samma, då tex. trace med magnesium innehåller fler komponenter än saltet... TROR jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså med trece element complex Strontium barium complex , heavy metall complex , iodine florid complex ihop med balling ger det ditt akvarie förbrukar och behöver för att hålla alla nivåer på en nivå där det efterliknar naturligt havs vatten.

Om du sedan tillsätter de andra 4 flaskerna med div tillsattser så kommer du enbart medföra att du får snevridna värden som dina koraller inte kommer gilla.

Att du får bättre färg på korallerna genom ökad tillskott av trace elements är inte vad du kommer att få.

Kolla på Nitrat och phosfat halterna. Det är där du hämtar hem färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, men just nu är mina värden på väg ner, och tyvärr tror jag lite blekning sker också.

Därmed vill jag fylla på med rätt grejor så att säga.

Men visst, om det inte ger mer så är det ingen poäng.

Tänkte att om Zeoviten har så många extra flaskor så borde Fauna Marin har lite också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jämföra balling med trace elemnts tillsattser mot zeovit är väl inte direkt rätt jämförelse.

Zeovit är ju mest att hålla nere närings nivåer på ett bra sätt och genom att ha zeovit sten får man en mulm som man matar korallerna med. Man har vissa flaskor som man droppar i för att föda de micro organismer som lever i stenen.

Zeo start 2 eller 3 ihop med zeo bac används för att sänka nitrat och phosfat som ett foder till bakterier och få en så hög population man kan.

mm mm ....

I zeo system anv man ofta tex K-balance och B-balance som element tillsattser. Det finns även en flaska som skall innehålla lite ovanligare elements med. Zeo spur2 är en annan flaska.........

balling med trace elements sulutions är till för att ge ditt kar de nivåer som behövs för att efterlikna naturligt havsvatten så gott det går.

För att hålla nere näringsnivåerna så kan man anv biopellets , vodka , zeostart mm.

FM har ju sin Ultra lith med Ultra bac mm

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...