Gå till innehåll

Torr LS lukt


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag köpte häromdagen en lite större torr "levande sten", den har legat på hylla i ett bra tag, troligtvis minst ett år. Så den var snustorr.

Jag köpte även lite torr LS från tyskland för ett tag sedan med, båda ligger i vatten när jag inte spolar ur de lite för att få bort det värsta gojset.

Tyskestenen luktade väldigt salt och havsaktigt när jag fick den, sedan när den legat i blöt börja den lukta lite lätt förruttnelse från lite svamprester och så på den. Det kändes normalt.

Butikstenen har legat i vatten och spolats igenom hårt, men den luktar samma nu som den lukta när jag köpte den, likaså tar vattnet den ligger i samma doft... Den luktar cement, är det så det ska vara? Jag är väl inte så ängslig utan mer nyfiken :-)

För stenen är ju kalkrik, nu har jag inte luktat på kalk så mycket men det skulle förvåna mig ganska föga om cementlukten jag är van vid luktar som kalk. Så det kanske är rent naturligt och bara bra att stenen luktar det? Det var en ganska ren sten annars med några musslor(skalen då) kvar på bara som jag pilla loss.

Eller är det något superkonstigt med min sten?! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte luktat på kalk så mycket men det skulle förvåna mig ganska föga om cementlukten jag är van vid luktar som kalk.

Ta för tusan och åk till Hallenbergsrondellen och stick ut nosen med riktning mot Gullhögen så kan du jämföra (nu vet du också hur länge sedan det var som jag lämnade orten som aldrig ler :))

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har ju jobbat tre sommrar på Cementa så jag borde ju ha koll egentligen :-)

Haha, Gullhögen det var ett tag sedan ja. Före min tid det.

Vandal: Tackar så mycket för svaret. Låter positivt, får låta det stå några veckor till och se hur läget ändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...