san_miguel Postat 24 mars 2011 Dela Postat 24 mars 2011 Hej har tänkt att skaffa större akvarium ca 300 liter jag kan få köpa en Bubble magus nac6 av en kompis men den är för 400-600 liter kommer de gå bra iaf eller blir de nått fel då?Mvh Mikael Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
johan_f Postat 24 mars 2011 Dela Postat 24 mars 2011 Det kommer absolut inte bli några problem, vågar nog säga att det är en skummare som kommer passa perfekt för den storleken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
san_miguel Postat 25 mars 2011 Författare Dela Postat 25 mars 2011 En fråga till bara vad är de som avgör hur mycket en skummare klarar?de står ju alltid från så många litet till så många liter va avgör de?Kan de bli för stor skummare tänkte om man kan satsa på framtiden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 25 mars 2011 Dela Postat 25 mars 2011 Det handlar ju mer om hur hög belastning man har i karet än hur stort det är så 600-800 l får man se som ett riktvärde som jag tror tillverkarna gärna sätter i överkant. Om jag minns rätt är min skummare rekommenderad enligt tillverkaren för 800-1500 liter och mitt kar är på 580 l. Den enda anledning jag kan se till att hålla igen med skummarstorlek (förutom pris och utrymme) är om man har djur som vill ha det lite småskitigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 25 mars 2011 Dela Postat 25 mars 2011 Inga probs nej.Det är bara bra att ha lite extra kapacitet, och jag aldrig att du kommer få "för rent".Då är det ju bara att belasta karet lite med mer mat eller en fisk eller så. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 25 mars 2011 Dela Postat 25 mars 2011 Hellre för stor än för liten. Har själv en skummare för upptill 1500l i mitt 450. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 25 mars 2011 Dela Postat 25 mars 2011 Wow, det måste väl ändå vara i överkant...Men du blir inte av med för mycket ämnen etc? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
campokatt Postat 25 mars 2011 Dela Postat 25 mars 2011 Trodde det var så att men med en skummare anpassad till sitt system får en jämnare skumning och därmed bättre. Dom brukar säga så på RC.Sen är det klart att får man en skummare eller får ett kompispris på nått så spelar det ju ingen roll men annars så kan man ju fråga sig varför man skulle vilja ha en dyrare, större och bullrigare skummare än nödvändigt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 25 mars 2011 Dela Postat 25 mars 2011 När man uppgraderar med några hundra liter, är nog det bästa argumentet Sparar lite pengar iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.