Gå till innehåll

Nybörjarkoraller


larjon

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag är ny här på forumet och har startat upp mitt första nanokar för en månad sedan. Värdena i karet är bra och har stabiliserats.

Tips på bra nybörjarkoraller?

Någon i Täby-trakten som vill dela med sig av fraggar?

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej o välkommen till SG!

Tips är att starta en egen tråd i "mitt första akvarium" eller annan passande del, så kan du löpande skriva och ladda upp bilder, jag har också ett nano så jag är förstås nyfiken på andras nano-upplägg :)

Angående koraller beror det på hur mycket ljus du har, man brukar prata om 1w/liter men det kan vara lite utdaterat räknesätt då många börjat med LED.

Men mjukkoraller kan du förstås ha, nästan oavsett lyse, sarcophyton tex är väldigt lätta.

Annars finns även stenkoraller (SPS) som är lite enklare, tex Montipora släktet, M. Digitata har jag haft sen starten och de växer som ogräs.

Vad hade du tänkt dig? berätta lite mer om din teknik så blir det enklare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik,

Tack för välkomnandet och tipsen!

Jag har ett Proreef-kar som införskaffats på Bromma Zoo. Karet har inbyggd sump med nanoskummare. Till detta köpte jag en LED-strip, men jag funderar på att lägga till ytterligare en likadan. Tips på liknande omräkning fast för LED?

I övrigt består karet av cirka 8kg LS samt 3kg levande sand.

Jag vill gärna ha en variationsrik och färglad korallmiljö, men utan risk för biologisk krigföring. ;)

Fler tips på fotosyntetiska koraller mottages tacksamt!

Jag funderar på att start upp en tråd i "mitt första akvarium", men tänkte vänta tills jag införskaffat första fisken. Just nu bor där endast en eremitkräfta (som för övrigt både hunnit byta skal och ömsa) och två turbosniglar.

Återigen, tack för ditt snabba svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Jag har lite sinulariafraggar, ljusrosaoragne som jag kan sälja. De har skött sig bra i mitt kar och verkar vara tåliga. Även riccordea florida (gröna) och ev läderkorall (håller på att fragga dem nu, får se hur de tar sig). Skicka ett PM om du är intresserad.

Mvh,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...