Majki01 Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 Någon som kan rek en invändig skummare helt nersänkbar?.Jag går i tankarna att inte köra med sump .. "vet dock ej än". Och tänkte köra med slimline! Om jag bygger en slimline hörna i ena bakhörnet anpassad till någon skummare ni rek nu! .Jag har heltäckande ramp! Har kollat på många " i akvariet skummare" men dom alla måste ha koppen ovanför ytan och det betyder att jag inte kan ha rampen.. "kan ej såga i den" för att jag ska ha belysningen inbyggd i rampen! Hur ska jag gå tillväga med slimline hörnan? Och skummare? Som kan vara helt under vatten? Finns det någon "Tyst" och "bra" sådan?? Mycket tack på förhand! Citera
_Manne_ Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 Finns inte vad jag vet, skummarkoppen sticker alltid upp , du hade nog fått såga upp för själva koppen. Så gör inte slimlinen förn du har rätt skummare hemma o kan mäta in den..Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 28 mars 2011 Författare Postat 28 mars 2011 Ne slimlinen blir inte gjord förren en "tyst" bra skummare är ordnad! Nackdelen är att jag kan inte såga upp i rampen för där ska t5 rören sitta så då hade endå rören stoppat koppen! Jag va inne på överriningsbox ner till en sump. men det blir inte aktuellt då karet står på en klockren plats i huset ska jag ha överriningsbox så får jag flytta ut karet och då står det mitt i en dörrskarv .Och borrning vet jag inte än om jag vill! Ursäkta stavfelen skriver från telen! Citera
Majki01 Postat 28 mars 2011 Författare Postat 28 mars 2011 Nu flyger tankarna iväg igen!!Hade jag inte kunnat använda mig av ex sådant "Gaffel" skydd ovanpå slimlinen så det rinner sakta ner vatten i slimline hörnan hela tiden och bara ha en vanlig "sump" skummare stående där i hörnan?och skarva ut "utblåset" på skummare i karet genom slimline:en ? karet är endå 50 högt så någon skummare borde kunna stå där! Citera
Laggeman Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 Deltec - MCE 600 skummareDenna kan du använda om du gör ett hål till i sargen på baksidan. Eller två nya på ena kortsidan. Se ifall du kan hitta en begagnad kanske? Citera
Majki01 Postat 28 mars 2011 Författare Postat 28 mars 2011 Den såg bra ut! är den "tyst" ? 2 rör på baksidan såg jag? insug och utblås? så bara till o borra 2 håll i slimlinen så borde det ju va kanon! Citera
freguz Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 Denna kanske skulle få plats?http://www.drakfisken.se/skummare/1497-hydor-slim-skim-performer.html Citera
Majki01 Postat 28 mars 2011 Författare Postat 28 mars 2011 Då hade det nästan räckt om jag hade gjort håll i slimlinen för "gallert" jag ser på skummaren eller? Citera
Majki01 Postat 28 mars 2011 Författare Postat 28 mars 2011 Det får bli en sådan här: http://reefbuilders.com/2010/12/21/hydors-slim-skim-nano-performer-protein-skimmer-action-video/ Citera
_Manne_ Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 Ne slimlinen blir inte gjord förren en "tyst" bra skummare är ordnad! Nackdelen är att jag kan inte såga upp i rampen för där ska t5 rören sitta så då hade endå rören stoppat koppen! Jag va inne på överriningsbox ner till en sump. men det blir inte aktuellt då karet står på en klockren plats i huset ska jag ha överriningsbox så får jag flytta ut karet och då står det mitt i en dörrskarv .Och borrning vet jag inte än om jag vill! Ursäkta stavfelen skriver från telen!Boxen hade kunnat sitta på sidan också..Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 28 mars 2011 Författare Postat 28 mars 2011 Jag kör utan sump till detta karet! sen till det andra som kommer i en framtid i optiwhite med faktum möbel kör jag sump till med borrning osv! men det blir ett stort projekt så det får ta den tid det tar:) Blir flytt inom 6 månader också så det startas efter det! Citera
Tedd Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 Jag vill säga att du ska välja en WG-308 skummare eller en av dem andra större modellerna. PWSS har dessa och de är mycket prisvärda skummare som är tysta. Det tar lite tid med "break-in" perioden, men det handlar om max 3 dagar kanske, sen beror det på belastningen ju. ^^Installationen är lätt, bara ha returflödet från skummaren helt öppen och luftintaget också fullt öppet, så funkar den så småningom som den ska. Citera
Majki01 Postat 28 mars 2011 Författare Postat 28 mars 2011 Det blev en hydor slim skim. Den du har är nog lite liten för ett 200 liters karSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Ragman Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 jag hade en WG-310 i mitt mollyhotell och det är den sämsta skummare jag varit med om, lät en hel del också Citera
Majki01 Postat 28 mars 2011 Författare Postat 28 mars 2011 Jag har läst om den! Och i ett test i tyskland så stod den igång 5 veckor utan att ha skummat något alls. Tyckte det va lite konstigt när dom finns att köpa i tyskland för 10-20 dollar vilket inte ens är 150 kr ! Citera
Majki01 Postat 18 april 2011 Författare Postat 18 april 2011 PROBLEM!!.. ryktet om slim skims magneter stämde... jävla skit.. förövrigt är den bra!!Men hur satan ska jag lösa detta:S... Skummarens magneter är inte kraftiga nog längre så nu "åker" skummaren liksom ner och ställer sig på botten i akvariet magneterna följer med! dom på utsidan med haha.... hur satan löser man detta:S "åker" ner = hela koppen töms i akvariet igen. Citera
Tedd Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 PROBLEM!!.. ryktet om slim skims magneter stämde... jävla skit.. förövrigt är den bra!!Men hur satan ska jag lösa detta:S... Skummarens magneter är inte kraftiga nog längre så nu "åker" skummaren liksom ner och ställer sig på botten i akvariet magneterna följer med! dom på utsidan med haha.... hur satan löser man detta:S "åker" ner = hela koppen töms i akvariet igen.Får åka med dig i tråden jag också, för jag känner jag behöver hjälp med skummare jag också. Att koppen töms i akvariet är som att öppna upp alla kloaker i Helsingborg, se hur länge vi överlever sjukdomar. Citera
Laggeman Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Ta en bit pvc-rör, kapa den i rätt längd, ställ skummaren på denna. Saken är löst. Skulle du få bekymmer med vibrationer i karet så tar du en bit blå filtermatta och sätter mellan skummare och pvc-rör. Citera
Ouscazz Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 PROBLEM!!.. ryktet om slim skims magneter stämde... jävla skit.. förövrigt är den bra!!Ärligt...Om tjockleken på glaset i ditt kar är inom skummartillverkarens rekommendationer... lämna tillbaka skiten. Citera
Majki01 Postat 18 april 2011 Författare Postat 18 april 2011 ska testa Jimmys tips! Blir det inte bra så gör jag det... den är inte ens en månad gammal och magneterna orkar inte hålla den det är ju plus på det också sådana "sugproppar" med magneter i så att magneternas dragkraft till varandra gör så att "sugpropparna" suger hårdare mot glaset också,.. men wiii säger det bara så faller den till botten hahaEDIT* Letat som attan efter att försöka hitta info om "rek" glastjocklek.. men ej funnet än! Citera
Acke75 Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Har för mig att jag har sett att dom ska klara 3/4" (borde väl bli typ 19 mm), tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag läst det...Har du provat att rengöra sugpropparna? Citera
Majki01 Postat 18 april 2011 Författare Postat 18 april 2011 Har för mig att jag har sett att dom ska klara 3/4" (borde väl bli typ 19 mm), tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag läst det...Har du provat att rengöra sugpropparna?Okej och jag har inte ens 10mm. Ja jag har testat allt med dom sugpropparna. Men från nya till inte ens 1 månad gamla och redan obrukbara är i min värld oacceptabelt. Har inte ens hunnit starta med salt innan dom klöddar ska skicka ett mail till han jag köpte den av i Danmark och se vad dom säger. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Tedd Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 ska testa Jimmys tips! Blir det inte bra så gör jag det... den är inte ens en månad gammal och magneterna orkar inte hålla den det är ju plus på det också sådana "sugproppar" med magneter i så att magneternas dragkraft till varandra gör så att "sugpropparna" suger hårdare mot glaset också,.. men wiii säger det bara så faller den till botten hahaEDIT* Letat som attan efter att försöka hitta info om "rek" glastjocklek.. men ej funnet än!Tror jag läste den någonstans, 19mm eller nåt Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.