Gå till innehåll

Rek en invändig skummare?


Majki01

Rekommenderade inlägg

Någon som kan rek en invändig skummare helt nersänkbar?.

Jag går i tankarna att inte köra med sump .. "vet dock ej än".

Och tänkte köra med slimline! Om jag bygger en slimline hörna i ena bakhörnet anpassad till någon skummare ni rek nu! .

Jag har heltäckande ramp!

Har kollat på många " i akvariet skummare" men dom alla måste ha koppen ovanför ytan och det betyder att jag inte kan ha rampen.. "kan ej såga i den" för att jag ska ha belysningen inbyggd i rampen!

Hur ska jag gå tillväga med slimline hörnan?

Och skummare? Som kan vara helt under vatten? Finns det någon "Tyst" och "bra" sådan??

Mycket tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ne slimlinen blir inte gjord förren en "tyst" bra skummare är ordnad! Nackdelen är att jag kan inte såga upp i rampen för där ska t5 rören sitta så då hade endå rören stoppat koppen!

Jag va inne på överriningsbox ner till en sump. men det blir inte aktuellt då karet står på en klockren plats i huset ska jag ha överriningsbox så får jag flytta ut karet och då står det mitt i en dörrskarv .

Och borrning vet jag inte än om jag vill!

Ursäkta stavfelen skriver från telen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu flyger tankarna iväg igen!!

Hade jag inte kunnat använda mig av ex sådant "Gaffel" skydd ovanpå slimlinen så det rinner sakta ner vatten i slimline hörnan hela tiden och bara ha en vanlig "sump" skummare stående där i hörnan?och skarva ut "utblåset" på skummare i karet genom slimline:en ?

karet är endå 50 högt så någon skummare borde kunna stå där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ne slimlinen blir inte gjord förren en "tyst" bra skummare är ordnad! Nackdelen är att jag kan inte såga upp i rampen för där ska t5 rören sitta så då hade endå rören stoppat koppen!

Jag va inne på överriningsbox ner till en sump. men det blir inte aktuellt då karet står på en klockren plats i huset ska jag ha överriningsbox så får jag flytta ut karet och då står det mitt i en dörrskarv .

Och borrning vet jag inte än om jag vill!

Ursäkta stavfelen skriver från telen!

Boxen hade kunnat sitta på sidan också..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör utan sump till detta karet! sen till det andra som kommer i en framtid i optiwhite med faktum möbel kör jag sump till med borrning osv! men det blir ett stort projekt så det får ta den tid det tar:) Blir flytt inom 6 månader också så det startas efter det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill säga att du ska välja en WG-308 skummare eller en av dem andra större modellerna. PWSS har dessa och de är mycket prisvärda skummare som är tysta. Det tar lite tid med "break-in" perioden, men det handlar om max 3 dagar kanske, sen beror det på belastningen ju. ^^

Installationen är lätt, bara ha returflödet från skummaren helt öppen och luftintaget också fullt öppet, så funkar den så småningom som den ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

PROBLEM!!.. ryktet om slim skims magneter stämde... jävla skit.. förövrigt är den bra!!

Men hur satan ska jag lösa detta:S...

Skummarens magneter är inte kraftiga nog längre så nu "åker" skummaren liksom ner och ställer sig på botten i akvariet magneterna följer med! dom på utsidan med haha....

hur satan löser man detta:S "åker" ner = hela koppen töms i akvariet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PROBLEM!!.. ryktet om slim skims magneter stämde... jävla skit.. förövrigt är den bra!!

Men hur satan ska jag lösa detta:S...

Skummarens magneter är inte kraftiga nog längre så nu "åker" skummaren liksom ner och ställer sig på botten i akvariet magneterna följer med! dom på utsidan med haha....

hur satan löser man detta:S "åker" ner = hela koppen töms i akvariet igen.

Får åka med dig i tråden jag också, för jag känner jag behöver hjälp med skummare jag också. Att koppen töms i akvariet är som att öppna upp alla kloaker i Helsingborg, se hur länge vi överlever sjukdomar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska testa Jimmys tips! Blir det inte bra så gör jag det... den är inte ens en månad gammal och magneterna orkar inte hålla den det är ju plus på det också sådana "sugproppar" med magneter i så att magneternas dragkraft till varandra gör så att "sugpropparna" suger hårdare mot glaset också,.. men wiii säger det bara så faller den till botten haha

EDIT* Letat som attan efter att försöka hitta info om "rek" glastjocklek.. men ej funnet än!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag har sett att dom ska klara 3/4" (borde väl bli typ 19 mm), tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag läst det...

Har du provat att rengöra sugpropparna?

Okej och jag har inte ens 10mm. Ja jag har testat allt med dom sugpropparna. Men från nya till inte ens 1 månad gamla och redan obrukbara är i min värld oacceptabelt. Har inte ens hunnit starta med salt innan dom klöddar ska skicka ett mail till han jag köpte den av i Danmark och se vad dom säger.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska testa Jimmys tips! Blir det inte bra så gör jag det... den är inte ens en månad gammal och magneterna orkar inte hålla den det är ju plus på det också sådana "sugproppar" med magneter i så att magneternas dragkraft till varandra gör så att "sugpropparna" suger hårdare mot glaset också,.. men wiii säger det bara så faller den till botten haha

EDIT* Letat som attan efter att försöka hitta info om "rek" glastjocklek.. men ej funnet än!

Tror jag läste den någonstans, 19mm eller nåt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...