Gå till innehåll

Rätt akvarium för saltvatten, hållbarhet m.m.


MathiasH

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag håller på och tittar runt efter rätt akvarium och jag vill inte ha ett typiskt standard rektangulärt akvarium. Jag är mer ute efter former och jag vill gärna ja ett 300l akvarium och ett jag tittat på har en båge/utböjd form som framsida. Är dom svagare och har större risk för att gå sönder?

Sen undrar jag vilka slags ramar på saltvattensakvarium som absolut inte är godkända eller alls rekommenderas?

Jag undrar om man kan med hjälp av en egenbyggd möbel som är anpassad på millimetern kan ge extra stöd och minska risken för att det ska spricka? Jag antar att ramar inte enbart är för utseendets skull?

Har funderat på att köpa ett helt runt akvarium som ska stå mitt i rummet, dom måste väl ha den mest starkaste konstruktionen?

Vänlig hälsning

Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan inte svara på alla frågorna men däremot kan jag svara på frågan om ramar.

Helglas utan ramar är väl att föredra.

Det går att ha metallramar, men det får inte komma ikontakt med vatten eller dunstatvatten.

ex på ovansidan brukar det gå en regel av glas rakt över karet för att hålla ihop allt o den brukar vara nitad. Kommer det saltvatten på den blir det rost eller erroderar eller vad det heter.

Tror jag, folk får gärna rätta mig om jag e ute o cyklar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitarna är ofta av aluminium, så de rostar inte, men man kan ta akvariesilikon och smeta över så har man löst den biten.

Annars är helglasakvarium att föredra. Ett helglaskar ligger an mot hela botten, ett ramakvarie ska bara ligga an mot ramen, så belastningen blir annorlunda.

Jag tror inte att akvarier med bågformad framruta är svagare än ett med rak ruta, isf skulle man nog inte kunna sälja dem.

Det är många som kör med egentillverkad möbel, så det går alldeles utmärkt att köra med det.

Om ett runt akvarium är mer eller mindre hållbart än ett annat kan jag inte svara på då jag inte vet hur man gör med skarven. Om det är i glas.

Men jag tror inte du kan få tag i ett helt runt kar i glas, men däremot i akryl, då är det gjutet och det är lika hållbart hela vägen runt. Vanligtvis så gör man akrylakvarier lite tjockare än de i glas då akryl flexar mer, samtidigt får du en helt transparent syn in i karet, utan några som helst gröntoner som du får med vanligt glas.

Sen om du väljer ett kar med någon sida annan än rak så kommer du få distortioner när du kollar in i karet, det är också något att fundera på, om du vill se fiskar och koraller som de ser ut, eller i längsträckt utförande. :)

Men visst finns det en hel del roliga akvarier:

Labyrinth_Aquarium_1-thumb-450x355.jpg

sink%20with%20fish%20tank.jpg

apple_aquarium.jpg

largest_aquarium_3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitarna är ofta av aluminium, så de rostar inte, men man kan ta akvariesilikon och smeta över så har man löst den biten.

Annars är helglasakvarium att föredra. Ett helglaskar ligger an mot hela botten, ett ramakvarie ska bara ligga an mot ramen, så belastningen blir annorlunda.

Jag tror inte att akvarier med bågformad framruta är svagare än ett med rak ruta, isf skulle man nog inte kunna sälja dem.

Det är många som kör med egentillverkad möbel, så det går alldeles utmärkt att köra med det.

Om ett runt akvarium är mer eller mindre hållbart än ett annat kan jag inte svara på då jag inte vet hur man gör med skarven. Om det är i glas.

Men jag tror inte du kan få tag i ett helt runt kar i glas, men däremot i akryl, då är det gjutet och det är lika hållbart hela vägen runt. Vanligtvis så gör man akrylakvarier lite tjockare än de i glas då akryl flexar mer, samtidigt får du en helt transparent syn in i karet, utan några som helst gröntoner som du får med vanligt glas.

Sen om du väljer ett kar med någon sida annan än rak så kommer du få distortioner när du kollar in i karet, det är också något att fundera på, om du vill se fiskar och koraller som de ser ut, eller i längsträckt utförande. :)

Men visst finns det en hel del roliga akvarier:

Labyrinth_Aquarium_1-thumb-450x355.jpg

sink%20with%20fish%20tank.jpg

apple_aquarium.jpg

largest_aquarium_3.jpg

Akvariet som var i toppen av dina bilder var häftigt, lite roligare än det runda jag hade i huvudet. Jag har hört talas av Akryl för det var inte allt för längesen jag såg en dokumentär där dom använde de till de allra största pga av säkerhet och att man kan få det tjockt utan att minska synen av havslivet...

Bara att välja ett akvarium är en djungel. Men jag börjar nog närma mig tror jag. Och ska försöka hitta ett i helt Akryl eller låta mig tillverka ett eget efter ritning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja akryl har sina fördelar, men priset är dock inte en av dem! tror att du får räkna med minst det dubbla, MINST!!! för samma storlek, om du skall beställa. Annars går det ju att bygga själv, men kostnaden är fortfarande runt det dubbla, då så pass mycket tjockare material krävs!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja akryl har sina fördelar, men priset är dock inte en av dem! tror att du får räkna med minst det dubbla, MINST!!! för samma storlek, om du skall beställa. Annars går det ju att bygga själv, men kostnaden är fortfarande runt det dubbla, då så pass mycket tjockare material krävs!

Har läst lite och pris är ju ett av problemen men om man tänker långsiktigt så kan det löna sig om man verkligen vill få ett perfekt akvarium. Sen finns det ju bra fördelar med, läste på en sida för en stund sen att det finns en behandling som man gör med Akryl så det inte repas lika lätt som glas och dessutom ger bättre sikt. Lättare att underhålla m.m.

Nack och -fördelen är väl att man får bygga ett eget efter hur man vill att sitt akvarium ska se ut och hur höga rev man t.ex. ska bygga...

Men jag har tänkt lite på glas också, med roliga former, den vanligaste är väl med böjd framsida. Du berättade om hur de var förstärkta? Är det att föredra ett helglaskar än ett som vilar all sin belastning mot ramen?

Eftersom jag ska bygga en egen möbel så kommer den att anpassas efter millimetern av akvariet och väljer jag helglas vilket det troligtvis blir så kommer jag bygga in lite extra förstärkning runtom som smälter in utan att förstöra utseendet.

Samma gäller om jag bygger ett "custom" i Akryl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm det vore intressant att läsa den länken om "behandlingen" har inte hört talas om det förut! har du någon länk?

Hittade inte länken till just texten men jag minns att det stod följande. -De är gjorda i reptålig akryl, och har belysning inbyggt i locket.

Sen hitta jag en annan länk där man kunde köpa tillbehör för att underhålla det, man kan säga att det fungerar som att man vaxat sin bil, då tål den mer stryk i lacken.

Nu hittar jag inte länkarna lägre för jag har suttit och googlat i flera timmar nu men jag vet till 100% att det får köpa produkter för att rengöra, underhålla och skydda sitt akrylakvarium utöver de akvarium jag hittade i reptålig akryl. Så att glas tål mer stryk mot repor är motbevisat. Men visst tål glas bra med stryk också och är att föredra om man inte har ekonomin. Det är mest vattenparker som bygger sina undervattensparadis med tunnlar i akryl som står emot repor m.m. för det såg jag på Nat Geo Wild för ett tag sen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...