Gå till innehåll

Nu är jag trött på bubblor i karet!


redrobjem

Rekommenderade inlägg

Hjälp mig jag blir inte av med bubblorna i karet jag kör en deltec mce 600 sen ett par månader och bubblorna försvinner inte. Jag har testat mer luft, mindre luft, hög skummarkopp, låg skummarkopp, osv så är det någon som har nått tipps på en bubbelfälla el dyl så är jag tacksam.

P.S. Jag har ej sump D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, har du testat att sätta en bit skumgummi som man använder till filter i pumpar under returen till akvariet? Det hade varit min plan ifall detta skulle dyka upp, har funderat på att köpa den skummaren, även om jag har ett 100 liters kar så vill jag har det bästa av det bästa.

Hur du ska fästa den vet jag inte riktigt. Om det är så att där glasytan under returen så kan du väl bara ta en sugpropp med ett skaft och göra hål i skumgummin och trä in sugproppen i den och fästa på rutan under returen.

Annars kanske du hade kunnat bara använda vanliga sytråd till att fästa, de väger ju inte så mycket.

Kanske funkar det, kanske inte. Jag är ny kille på salt så det är bara min vilda fantasi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, har du testat att sätta en bit skumgummi som man använder till filter i pumpar under returen till akvariet? Det hade varit min plan ifall detta skulle dyka upp, har funderat på att köpa den skummaren, även om jag har ett 100 liters kar så vill jag har det bästa av det bästa.

Hur du ska fästa den vet jag inte riktigt. Om det är så att där glasytan under returen så kan du väl bara ta en sugpropp med ett skaft och göra hål i skumgummin och trä in sugproppen i den och fästa på rutan under returen.

Annars kanske du hade kunnat bara använda vanliga sytråd till att fästa, de väger ju inte så mycket.

Kanske funkar det, kanske inte. Jag är ny kille på salt så det är bara min vilda fantasi.

Det finns plats inne i skummaren, i "returfacket" precis innan utloppsröret att klämma ner en filtersvamp, så några mindre estetiskt tilltalande ingrepp utvändigt behövs nog inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns plats inne i skummaren, i "returfacket" precis innan utloppsröret att klämma ner en filtersvamp, så några mindre estetiskt tilltalande ingrepp utvändigt behövs nog inte.

Jag testade ett sånt runt filter grovmaskigt men det funkade inte kanske måste vara mer tättsittande eftersom det var runt så blev det ju lite ställen i hörnen utan filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns plats inne i skummaren, i "returfacket" precis innan utloppsröret att klämma ner en filtersvamp, så några mindre estetiskt tilltalande ingrepp utvändigt behövs nog inte.

Jo, läste det, men det kanske ökar risken för att vattnet rinner över ut på golvet? ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag löste problemet för ett par månader sedan, fungerar klockers!

Skar ut en bit grov filtermatta, något bredare än akrylspaden och ca 10 mm tjock. Skar en slits i filtermattan och trädde den över spaden. Man får göra ren den ett par gånger i veckan.

post-5300-14468921758736_thumb.jpg

post-5300-14468921758979_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det optimala filtret måste sluta tätt inne i behållaren och bör som sagt var inte vara superfint, och måste som allt annat skötas för att inte klabba igen.

Funkar nog inte, måste vara fritt flöde genom skummaren annars höjs vattennivån inuti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag löste problemet för ett par månader sedan, fungerar klockers!

Skar ut en bit grov filtermatta, något bredare än akrylspaden och ca 10 mm tjock. Skar en slits i filtermattan och trädde den över spaden. Man får göra ren den ett par gånger i veckan.

Alltså, det var exakt såhär jag menade, men jaja...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, det var exakt såhär jag menade, men jaja...

Jag förstod att det var så du menade jag testade men hittade

ingen smart lösning men nu när den visats sig funka och jag har fått förslag på hur man gör så kan jag bara säga att jag skriver snart om hur det gått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan lösning är att man tar bort "spaden", sätter dit ett T så att du sätter basen på "T't" i utloppet, sen så att en del går ner i karet, och en del går upp i luften. I den delen som går upp i luften sätter du en bit filtervadd så du inte får en massa saltavlagringar den vägen när bubblorna spricker.

Se min fina bild så förstår ni säkert. :)

post-1377-14468921759648_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan lösning är att man tar bort "spaden", sätter dit ett T så att du sätter basen på "T't" i utloppet, sen så att en del går ner i karet, och en del går upp i luften. I den delen som går upp i luften sätter du en bit filtervadd så du inte får en massa saltavlagringar den vägen när bubblorna spricker.

Se min fina bild så förstår ni säkert. :)

[ATTACH]55725[/ATTACH]

Ok låter som en plan är den testad IRL?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...