Gå till innehåll

Problem med temp i rsm


Järv

Rekommenderade inlägg

Ganska ny i akvarie hobbyn och absolut ny i saltvattenshobbyn köpte för ett par veckor sedan mig ett red sea max130 och märker av temperaturer uppemot 30 grader när lyset har varit igång ett tag. Märkte detta första veckan och då så bestämde jag mig för att byta ut original fläktarna för att se om detta kunde hjälpa. Det slutade med att jag nu har 4 st fractal design fläktar istället för de 2 original som satt i detta hjälpte dock inte alls utan jag sitter fortfarande på dessa temps. Det enda som finns i karet som inte är original (förutom fläktarna) är en koralia 4.

Finns det något enkelt man kan föra åt detta har tex läst lite här och var att original skimmern är en ganska stor värmespridare, stämmer detta?

vore tacksam för tips och råd

MVH Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte haft en fractal där då av någon anledning den låter san en annan jet turbin i den positionen dock så har jag en 60x25 mm fläkt jag tänkte sätta där senare idag för att se om det är upphägningen som låter. Så jag återkommer med resultat antar ja

Ska nog byta skummare om det gör en sådan stor skillnad också framförallt så låter ju orginal något för mkt för att kunna köra den 24/7

Tack för tipsen so far

//Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummarpumpen höjde tempen i mitt gamla RSM med 2 grader om inte mer. När jag skaffade Tunze 9002 sänktes värmen från 29-30 till 27. Har du problem med värmen nu, lär du ha ännu mer i sommar. Jag kan rekommendera Tunze 9002 till RSM, den är tystare och svalare än orginalskummaren och den skummare ganska bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=11580

Du kan ju kolla med den här killen, det är nästan halva priset jämnfört med en ny. Det kommer vara bra investerade pengar inför sommaren.

Tackar för din input Stoffe har faktiskt redan mailkontakt med personen i fråga så det blir nog en tunze

En annan fråga Stoffe har du intanks mediarack och eller skummarkopp? Annars hur funkar tunzen utan? Hur har du den monterad osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har en slant över rekommenderar jag Intank grejjerna, det är värt det.

Orginalkoppen är aningen för stor och, irritation + ömtålig plast är sällan en bra kombination :) Hyllan är smidig att förvara media i och du borde få en bättre genomströmning än att lägga mediat på bottnen i sumpen. Hyllan gör det även enkelt att montera skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade varken mediarack eller skummarkopp, det funkade bra utan. Jag hade bara skummaren och inget annat.

Jag har dock hört bra saker om båda och skulle jag skaffa en Tunze till mitt nuvarade RSM 130D så skulle jag överväga att skaffa Mediarack och skummarkopp från USA. Jag har dock inget problem med skummaren på RSM130D förutom att den låter enormt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är väll det största problemet för mig är ljudet och nu möjligtvis att den dumpar värme i vattnet verkar som temperaturen är ganska bra lägre utan den igång samt att jag har mycket mindre bubblor om flyger runt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En mediarack kan du limma ihop själv enkelt, köp lite akryl på Bauhaus. Om du tittar i sumpdelen på RSM:et så ser du hur glaslisterna ligger både nere och på sidan av avrinnings-luckan, det är där du måttar in din media-rack.

Dock så kommer du ha för hög vattennivå i sumpdelen för att kunna få ner en Tunze med orginalkopp så långt ner att du får igen den ovala bakdelen av locket.

Jag strulade rätt länge med att få ner Tunzen på rätt nivå innan jag byggde en egen avrinningskam och bytte returpumparna för att pressa ner nivån i sumpen. Det var lite trixigt.. har lite bilder i min tråd för inspiration om DIY andan faller sig på.

lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bestämde mig för att införskaffa en mediarack och en kopp inte allt för dyrt speciellt eftersom jag tog chansen att beställa 2 lysrör samtidigt för ca 150spänn styck ist för 400 som dom verkar kosta här och även en avrinningsbox som även den skulle kostat det dubbla vilket gjorde att man fick ner frakten en del per pryl

men tillbaka till topic

testade att ha av skimmern idag samt opererade in en 60x25mm fläkt (tejpade fast bak på) och hittar nu temperaturen på 25 (ca 26 innan jag drog in fläkten) grader istället för 29,5 så det verkar som det stämmer med att skimmern = värmepump och är det första jag bör byta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...