Gå till innehåll

Lite råd om en RSM 130


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej allihop!

Hämtade igår en begagnad Red Sea Max 130 och började rengöringsjobbet. Jag gjorde ett par observationer på vägen som jag kanske kan få lite råd och tips om.

För det första så undrar jag över utblåspumparna, förankringen verkar ju lite svag - om allt är riktigt i akvariet så sitter dom endast fast genom att man trycker utblåset genom bakväggen och in i pumpen? Alltså pumpen hänger bara lite slappt mot bakväggen. Det verkar ju fungera men det känns ju också som att det skulle kunna släppa närsomhelst.

För det andra så är skummaren ganska högljudd, det verkar dock som originalskummaren är det, såg en anna post om det. Den förra ägaren hade satt en strypventil på slangen vilket man kan använda för att lugna ner den lite - vet dock inte hur det påverkar verkningsgraden. Något måste det ju självklart göra.

Det tredje är att det verkar ha försvunnit lite fästpunkter i belysningsstagen, se på bilden nedan. Stagen är alltså helt lösa, det fungerar ju men jag skulle gärna vilja ha det som det var tänkt. Vem skall man prata med för att få tag i dom plastbitarna?

Fläkten i ljuskåpan låter ganska mycket också, jag skall försöka rengöra den ikväll - men kanske bäst om man byter ut den. Någon som har tips på alternativa fläktar?

Det saknas även en fläkt i kåpan längst bak, misstänker att den endast monteras på 130D-modellen. Kanske inte är något man direkt behöver?

Tacksam för alla tips, råd och standardmoddningar som ni tycker är relevanta också!

post-5842-14468921761885_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang utblåspumparna - förstog inte riktigt din problem formulering, men av bilden att döma så har du monterat dom som det är tänkt. Skruva åt utblåset ordentligt (handkraft, inga verktyg) så sitter det.

Jag skulle dra igång skummaren som den är och testa innan du moddar, det finns säkert en bra anledning till strypningen. Det sitter iofs en nålventil där redan från början, det är inte den du menar?

Sent from my Xperia Arc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kristian.

Trevligt att höra att du skaffat ett RSM.

-Jag har själv ett och här kommer några svar.

Ang dina pumpar så ska själva returmunstycket stickas igenom bakväggen. På returmunstycket skruvar man på ett riktbart munstycke.

Detta blir då samtidigt det som fixerar pumpen. Den ska dvs inte hänga slappt mot bakväggen som du skrev.

-Skummaren Är gaska högljudd. Detta kan du avhjälpa genom att borra ett hål i skummarkoppen (uppe vid kanten på den lodräta sidan). Hålet ska vara lagom stort för att sticka in den ända på slangen som suger luft.

-I locket, så långt från "slanggenomföringen" du just borrat så borrar du ett lika dant hål. Detta för att få luft in i skummarkoppen. Skummarkoppen agerar på detta sätt ljuddämpare för luftslangen.

-Det nästa är att försöka hitta ett lämpligt läge där skummaren skramlar och burrar minst.

-Strypventilen på luftslangen ska vara där och är till för att du ska kunna justera skummaren så att den inte bara "bubblar vatten"

Gällande stagen.

-Mina stag ser lika dana ut. -Jag vet däremot att D-modellen har stag så man kan ställa huven i helt upprätt läge. -Huvstagen verkar gjorda på beting och strax innan lunch. :-(

Jag har bytt mina fläktar i huven och även satt i en där bak.

-Jag ska försöka lägga in lite mer info om mitt kar redan i kväll ( det kan bli sent) så får du se alla mina moddar.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kristian.

Trevligt att höra att du skaffat ett RSM.

-Jag har själv ett och här kommer några svar.

Ang dina pumpar så ska själva returmunstycket stickas igenom bakväggen. På returmunstycket skruvar man på ett riktbart munstycke.

Detta blir då samtidigt det som fixerar pumpen. Den ska dvs inte hänga slappt mot bakväggen som du skrev.

Okej, det är så det är nu - det är väl egentligen inte slappt men kändes lite ostadigt, det funkar nog. Dock tycker jag impellern på den ena skramlar lite, kanske behövs bytas på sikt.

-Skummaren Är gaska högljudd. Detta kan du avhjälpa genom att borra ett hål i skummarkoppen (uppe vid kanten på den lodräta sidan). Hålet ska vara lagom stort för att sticka in den ända på slangen som suger luft.

-I locket, så långt från "slanggenomföringen" du just borrat så borrar du ett lika dant hål. Detta för att få luft in i skummarkoppen. Skummarkoppen agerar på detta sätt ljuddämpare för luftslangen.

-Det nästa är att försöka hitta ett lämpligt läge där skummaren skramlar och burrar minst.

-Strypventilen på luftslangen ska vara där och är till för att du ska kunna justera skummaren så att den inte bara "bubblar vatten"

Det här är intressant, skall ta mig en funderar på detta, men jag ser gärna en bild på det så jag inte gör något tokigt - svårt att backa sen :)

Gällande stagen.

-Mina stag ser lika dana ut. -Jag vet däremot att D-modellen har stag så man kan ställa huven i helt upprätt läge. -Huvstagen verkar gjorda på beting och strax innan lunch. :-(

Jaha, det var intressant - det ser nämligen ut som om man hade ett par sådana där vita "nitar/skruvar" som sitter på övriga ställen så skulle man kunna löst detta snyggt. Funktionen finns ju där redan - dvs om stagen hade en led skulle dom sitta fast och vika sig hela tiden.

Jag har bytt mina fläktar i huven och även satt i en där bak.

-Jag ska försöka lägga in lite mer info om mitt kar redan i kväll ( det kan bli sent) så får du se alla mina moddar.

Ok, skall nog göra samma sak - har du tips på var du köpte fläkten? Eller är det vanliga 50mm fläktar av samma typ som man har i datorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville förtydliga det här med stagen. Jag ritade en pil på bilden där jag upplever att det saknas en "nit". Om det hade varit en där hade man ju kunnat öppna och stänga locket bara genom att trycka upp/ner. Idag måste jag ha tvåhandsgrepp, en hand som lyfter locket och den andra som trycker i stagen i hållarna - osäkert!

Jag hoppas jag var tydligare nu, om jag inte är det så skall jag försöka igen :D

post-5842-14468921762104_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläkten i bakkant är av stor betydelse för temperaturen i karet. Det är den som sköter luftväxlingen mellan huv och vattenyta och därmed gör att avdunstningen ökar. Det är avdunstningens energikrav som sänker temperaturen i ditt akvarium. De andra fläktarna i huven är i huvudsak till för att sänka värmen för elektroniken i huven. En vanlig datorfläkt (om jag mins rätt så är det 50 mm) och en AC/DC omvandlare som ger högst 12 V DC sekundärt är det som behövs. Oftast klarar men sig med 8 -10 V.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill så kan man klippa bort skydspinnarna över fläkten där bak, det kommer göra att den blir tystare och flödar antagligen bättre. Jag köpte mina fläktar till huven från jme data, fractal design heter dem och jag satte dit 3st i min huv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande, skall nog åka och köpa mig ett par fläktar nu, bara en fundering - hur sker spänningsmatningen till fläkten i kåpan som är original? Är det 12V på den med?

Ja - eller däromkring. Fläkten i bakkant var inte standard i de första modellerna utan man fick köpa en tillbehörssats bestående av fläkt och AC/DC omvandlare. Den fläkten har jag satt att blåsa ut.

Jag har för mig att kåpfläktarna skall blåsa ut (och därmed suga luft från andra sidan).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, med lite tur så kan man använda ursprungsmatningen till nya fläkten då. Till den jag sätter i baken får jag dra in 12V till, men det är ok - har en gammlat 12V laptoptrafo liggandes här på jobbet. Nu skall det bara väntas på leveransen av salt, sten, sand och allt annat. Jobbigt, som att vänta på julafton när man var liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, de två fläktarna sitter i och låter knappt nått. Insåg inte att det var två stycken fläktar i ljuskåpan, tur att jag köpte två då. Nu måste jag nog dock vända tillbaka och införskaffa en tredje till baken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kört akvariet i ett par dar med sötvatten så att inget skulle torka in medan jag väntar på resten av grejerna. Dock har en av strömpumparna börjat knacka ... är det impellern som stökar? Eftersom jag sett reservdelsimpellrar får man väl misstänka att de bör bytas ibland? Finns säkert bättre pumpar att byta mot men nu börjar plånboken att streta emot :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...