Gå till innehåll

Stooolpes 112 liters kar


stooolpe

Rekommenderade inlägg

För drygt två månader sen startade jag upp mitt andra kar, tänkte att jag får ta och lägga upp lite bilder på karet och berätta lite kort om tekniken.

Akvarium

Aquael 112 liter

Teknik

Skummare och filterpaket

Tunze nano reefpack 200

Pumpar

1 st Boyu powerjetpump 200 l/h med filter med strilrör

1 st Boyu powerjetpump 200 l/h med filter för ytrörelse

1 st Resun mini streampump small

Belysning

1 st Aqua Japan 6X T5HO - Använder för tillfället bara 3 rör 2 st 20000k och ett 10000k, har även 2 rosa och ytterligare ett blått som aldrig används

Levande

1 st Canthigaster Solandri - pufferfisk

2 st snäckor med stjärnliknande skal, hittar inte de på reeflex eller deepocean för tillfället

4-5 små eremiter

9 kg levande sand

6-7 kilo levande sten

Akvariebänken består av Ikeas faktum stommar med tillhörande dörrar. Dörrarna öppnas genom att man trycker på respektive dörr och därmed slipper man handtagen och får ett renare utseende.

post-5186-14468921767068_thumb.jpg

post-5186-14468921767279_thumb.jpg

post-5186-14468921767474_thumb.jpg

post-5186-14468921767694_thumb.jpg

post-5186-14468921767906_thumb.jpg

post-5186-14468921768136_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt.. men sladdarna till tekniken, går de inte att dölja..?.

Tack. Jo det ska nog gå, har tänkt att sätta en bakgrund bakom glaset, ska bara hitta någon trevlig ljusblå nyans, har inte orkat ta tag i det, men håller med om att det ser tråkigt ut när man ser sladdarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med en med samma storlek på karet som enns eget, ska bli roligt att följa :)

Kollat in dig på några speciella fiskar / koraller du vill ha?

Har du också aquael? I så fall måste jag fråga om du också får kalkavlagringar redan 1-2 dagar efter att du rengjort glaset?

Jag menar där vattennivån slutar, tycker det är oerhört tråkigt då jag har samma förutsättningar i mitt lilla cocoon kar på 30 liter och där får jag aldrig dessa kalkavlagringar, inte ens om jag struntar i att rengöra glaset på 2 veckor.

När det gäller koraller så blir det nog mest LPS koraller samt eventuellt någon skivanemon och förmodligen också ett försök med en anemon.

Fiskar har jag inte riktigt bestämt än, men jag gillar udda fiskar som inte alla andra har. Det blir en beställning från Deep Ocean nu i maj då utbudet är så mycket större än vad som finns i de närliggande butikerna. Det tråkiga med ett kar på enbart 112 liter är att man ändå blir tämligen begränsad i antal och vilka som är lämpliga att skaffa, givetvis kan man uppgradera till större kar allt eftersom ens invånare växer men det är något man i så fall måste ha i åtanke.

Ska genast kolla in ditt kar och se vad du åstadkommit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tänkte bara meddela att din "gamla" revhummer bytt upp sig och skaffat ny större kostym :) hittade det gamla skalet idag :) så det är väl ett tecken på att han mår bra efter flytten.

Lycka till med ditt kar...

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tänkte bara meddela att din "gamla" revhummer bytt upp sig och skaffat ny större kostym :) hittade det gamla skalet idag :) så det är väl ett tecken på att han mår bra efter flytten.

Lycka till med ditt kar...

//Jörgen

Hallå Jörgen,

Kul att höra att flytten gick bra och att han redan skiftat skal.

Tack detsamma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, intressant val av skummare, tunze 9002.

Du kör utan automatisk "vattenpåfyllare" ser jag.

Tunze 9002 är tydligen känslig mot vattennivåförändringar, hur upplever du det?

Håller på att försöka överväga när det gäller köp av skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, intressant val av skummare, tunze 9002.

Du kör utan automatisk "vattenpåfyllare" ser jag.

Tunze 9002 är tydligen känslig mot vattennivåförändringar, hur upplever du det?

Håller på att försöka överväga när det gäller köp av skummare.

Jag hade en i mitt RSM 130L och en i ett 220L jag hade, upplevde inte att den var speciellt känslig mot nivåförändringar, kunde hamna en halv centimeter under den angivna nivån utan att det störde skummningen, och över nivån tror jag inte det finns nån gräns för att den inte ska fungera, men det är ju andra saker jag är missnöjd över på den skummaren. Tycker inte den presterar riktigt vad som utlovas. Idag så hade jag nog försökt hitta en annan skummare, för det är verkligen ingen höjdare i mina ögon :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, intressant val av skummare, tunze 9002.

Du kör utan automatisk "vattenpåfyllare" ser jag.

Tunze 9002 är tydligen känslig mot vattennivåförändringar, hur upplever du det?

Håller på att försöka överväga när det gäller köp av skummare.

Än så länge kör jag utan automatisk vattenpåfyllare, ha varit nära att beställa en men har valt att avvakta.

Jag tycker inte jag märkt någon skillnad på skummaren, har testat att ha vattennivån typ 1 cm över strecket och även 0,5 cm under och resultatet verkar vara samma oavsett nivå.

Själva skummaren kan jag egentligen inte säga något om då detta är min första, men skummet som kommer upp är brunt och luktar illa så nog gör den någon nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än så länge kör jag utan automatisk vattenpåfyllare, ha varit nära att beställa en men har valt att avvakta.

Jag tycker inte jag märkt någon skillnad på skummaren, har testat att ha vattennivån typ 1 cm över strecket och även 0,5 cm under och resultatet verkar vara samma oavsett nivå.

Själva skummaren kan jag egentligen inte säga något om då detta är min första, men skummet som kommer upp är brunt och luktar illa så nog gör den någon nytta.

Gud... Jaha, detta försvårar det ännu en gång för mig... Men jag får väl köra på Hydor slim skim ändå, det är ny teknik och den ser schysst ut och ser ut att prestera bra enligt filmer.

Ny teknik tycker man borde fungera bättre än gammal, dock är det inte alltid så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gud... Jaha, detta försvårar det ännu en gång för mig... Men jag får väl köra på Hydor slim skim ändå, det är ny teknik och den ser schysst ut och ser ut att prestera bra enligt filmer.

Ny teknik tycker man borde fungera bättre än gammal, dock är det inte alltid så.

Den blir nog kanon, jag hade nog också valt slim skim om det hade funnits möjlighet till det vid tillfället då jag handlade min skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Stolpe!!! Kan bara vara en person? Hur trivs du med Reefpacket, funderar på att köpa mig ett sånt... Nystart av sjöhästkar på gång...

Tjena Kenny,

Precis som du säger kan det bara vara en person=).

Jaså, sugen på salt igen, ett mindre då antar jag eftersom du tittar på reefpack 200.

Jag är väl rätt nöjd med kittet, men har ingen tidigare erfarenhet av skummare så det är svårt att dra några vettiga slutsatser, jag funderar faktiskt på om jag ska göra mig av med mitt 112 liters kar, så är du sugen på reefpacket så hör av dig via pm eller facebook. Har tyvärr inte haft tiden eller orken nu när jag studerar att sköta om karen.

Vill du ha nytt så köp från Danmark, rätt stor prisskillnad, kan kolla upp vilken butik jag själv beställde ifrån om det är intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...