Gå till innehåll

Ny Paracanthurus hepatus med vita prickar


Rekommenderade inlägg

tjenare,

jag köpte i Måndags (11/4-11) en palettkirurg, och nu när jag kom hem 4 dagar senare så märkte jag att den har fått vita prickar över hela kroppen,

har hört att den är kännslig speciellt vid inflytt,

jag har ingen Uvc, men jag tänkte åka o köpa en imorgon,

vad är det mer man bör göra?

Har läst något om att man ska flytta den till egen balja/hink`.

Är det inte ganska stressamt för fisken att göra det? och är det en risk att den får nya prickar när man flyttar tillbax den senare?

all hjälp är välkommen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur doserar man med vitlök?

Du kan ju pressa ett par vitlöksklyftor och marinera maten med. Själv pressade jag vitlök i osmosvatten, lät det stå ett par timmar och sedan hällde vattnet i ett glas med pellets som fick suga åt sig vitlöksvattnet.

Vid senare tillfällen så kom det med små bitar vitlök som alla mina fiskar förutom Heptatusen ratade. Han tog dem gärna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepatus är en notorisk prick-generator vid flytt eller andra stressframkallande situationer.

Är allt friskt och vattenvärdena är bra finns vanligtvis ingen anledning till panik, men UV eller Ozon är oftast en rekommendation när kirurger och andra prickbenägna firrar är inblandade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...