Marko Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Okej då gör man typ som med kol. köper hem en stor laddning och har det i cirka en vecka då bara.. typ från vatten byte till vatten byte Typ. Jag körde själv varannat vattenbyte så att det låg i 3-4 veckor. Har du mediat i en fin påse så ser du när det blir mättat (så har iaf jag tolkat färgskiftningen, men det kan ju vara fel med tanke på min algodling).Det finns järnbaserad och aluminiumbaserad fosfat remover. Finns tusen trådar om det och jag kommer inte ihåg på rakhand vilken som är snabb/långsam. Sen ska det finnas remover som inte nollar fosfaten utan mättas vid 0,x ppm, men det där är en hel vetenskap att läsa in sig på. Citera
Lasse Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Har lärt mig tvärt om att alltid ha fullt flöde fram till en pump och strypa efter för att inte riskera att den skall jobba med för lite vätska och skadas.Kan vara annorlunda med akvariepumpar?Nej - jag tror det är det samma i alla fall för torrt uppstälda pumpar. Stryper man den framför så riskerar man att pumpen suger in luft och det kan medföra två allvarliga saker. - det du säger Glenn men allvarligare i akvariesammanhang är att insug av luft medför att vattnet blir kväveövermättat och det finns risk för "bubble disease" hos fisken.Orsaken till att jag, tvärtom för en gångs skull mot Mr_B, också föredrar UV-C kammaren efter filtret är att man skall ha UV-C där det är renast vatten. Partikelstorlekar i vattnet på över 5 my medför att den aktiva våglängden av UV-C (253,7 nm) lätt sprids och assimileras av större partiklar.MVH Lasse Citera
-=Mr_B=- Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 "Alla" filter av akvariemodel bygger på samma princip så vitt jag vet. Pumpen sitter så att den suger vattnet genom filtermassan, och trycksidan flödar relativt fritt. Krävs ingen raketforskare för att lista ut varför. Tillverkarna av ytterfilter är inte intresserade av att bekosta lagning av parkettgolv för att deras pump tryckt vatten förbi en o-ring i deras cistern, och hällt "allt" vattnet på golvet.Det där med kvävgas i vattnet har jag ingen aning om, det kan vara en faktor, man bör ta i betraktande det med.Som jag skrev, minnet kan svika mig det är ett par år sedan diskussionerna om var pumpen bör sitta, och varför, så därför tänker jag inte låtsas att jag är säker.När det kommer till UV-C'ts placering tror jag vi får bestämma oss för vad vi ska ha i filtret, och varför, innan vi fortsätter argumentera. Biobollar och/eller LS för att främja tillväxten av smådjur, UV-C't före filtret, helt enkelt för att annars dödar man det sista som eventuellt kommer levande genom pumpen i alla fall, och filtermatta, nedskuren eller hel, UV-C't efter för att vattnet är renast där.Riktigt vad det är Majki01 vill ska vara vid liv när det kommer fram till filtret och därför inte vill köra UV-C't före filtret, vet jag inte. Under uppstarten när filtret är tomt är det en självklarhet att UV-C't får vara avstängt för att det ska befolkas av vad det nu är man vill ha i det. (Om man inte börjar med LS i filtret, förstås. Då bör livet redan vara där.) Bakterier för pellets och filterskum, smådjur och bakterier, svampar osv för biobollar. Efter att filtret är "startat" spelar det ju ingen roll, vad som än hamnar i filtret är "mat".B! Citera
Majki01 Postat 18 april 2011 Författare Postat 18 april 2011 Jag strävar efter att få ett akvariet anpassat till anemoner. Så jag vill ju inte ha något i filtert som kan "tillverka" något ämne som skaddar anemonerna . Om ni hajar vad jag menar ? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
-=Mr_B=- Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Filter "tillverkar" inget. De omvandlar näringsintag till andra former. Normalfallet är att det matas med helt, eller delvis nedbrutna foderrester, exkrementer (skit) från invånarna, samt alger. Filterskumbaserade filter bryter ned dessa och strävar efter att frigöra näringen till nya konsumenter, i karet. Biopellets filter använder samma typ av näring som ett filterskum baserat filter släpper ifrån sig, för att odla bakterier som binder näringen. Man har alltså i princip två filter med helt olika inriktning. Först tar man bland annat 'bajs', och gör det tillgängligt som snabb näring, och sen driver man upp bakterier som man antingen skummar bort, eller hoppas ska bli mat till filtrerare i karet. Eller kanske lite av båda.Filter med LS och/eller biobollar fungerar i grunden på samma sätt, fast det man "hoppas" på att få ut i form av överskott till baljan är mer varierat. Det är små räkdjur, alger och bakterier. Det är närmast en bieffekt att produktionen av liv i ett LS/biobolls filter sänker näringsvärdena i vattnet, eftersom lägre värden i slutändan svälter filtret tills en jämvikt uppstår.Alla filter, om de till exempel stannar, kan producera vad som närmast går att beskriva som rena giftet.B! Citera
Majki01 Postat 18 april 2011 Författare Postat 18 april 2011 Med "tillverkning" menade jag omvandlar. Fick bara hjärn släpp och ordet försvann därav "" Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
-=Mr_B=- Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Nå, svaret är detsamma. Eftersom anemoner är ett ganska brett begrepp är det lite diffust i kanterna, men generellt är att de inte livnär sig på saker som inte är klart synliga. Ljus för en del, foderdjur för andra. Få lever på att filtrera bakterier ur vattenpelaren. LS / biobollar känns som ett bättre alternativ än BP och filtermattor, rent instinktivt. Det mesta levande överlever inte passagen genom pumpen, men för att något ska ha en chans alls, hade jag definitivt kört UV-C't före biobollar / LS. Men det är helt upp till dig.Oavsett vilket.Lycka till.B! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.