Gå till innehåll

Eshopps Overflow Box Nano


freguz

Rekommenderade inlägg

Har skaffat en Eshopps överrinningsbox från USA (fanns inte i Europa) och det gick väl fnt, köpte den från AquaCave och gick väl på totalt 580 SEK inkl frakt + tull 72 SEK, helt okej.

Hur som helst så undrar jag nu hur jag kan bygga röret ner till sumpen

Röret som lämnar boxen har gängor (se bild) och jag undrar om jag kan gänga på nåt så jag kan gå vidare med samma dimension?

Eller måste jag limma?

Röret verkar vara typ 25-26mm invändigt, är det ett mått man har här i Europa också tro?

Eller ska man göra ett "öppet" rör ner som är större som inte sluter tätt? jag kommer ju ändå inte köra 99%-hävert

Tips emottages tacksamt då pvc-rördragning är långt från min specialitet :)

post-2914-14468921821152_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara lite knepigt med gängerna och rördimensionen för limning. Det är amerikanska mått antagligen och då är inte limdimensionerna rätt. Jag kan inte svara på att gängerna är samma som vi använder (rörgänger i tum) men det bästa är väl att du tar med dig röranslutningen till någon byggmarknad och provar ut om de europeiska rörgängerna passar. Är inre måttet 25 mm och materialet är PVC (vilket är tveksamt om jag tittar på bilden) så kan du nog limma ett 25 mm rör innuti. Är det 26 mm så får du vara väldigt noggran när du limmar och det är svårt att få det tätt. Är det mindre än 25 mm så tar du en värmepistol och formar ett 25 mm PVC rör så det passar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt limmar man rör invändigt på anslutningen där..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

okej, kollade med mitt 25mm rör, det passar liksom, fast det glappar! :smiley3:

Kan man limma så kladdigt att det vulkar ihop ändå eller finns det nån typ gängtejp för att komma tajt? eller är det kört?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du limmar med tangit lim. Slabba lim på både insidan i boxens rör samt ditt rör du sätter dit så lär det inte uppstå någon läcka..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hel klart värt ett försök, det sitter ju en liten förminskning en bit in som stoppar mitt 25mm rör så det borde bli lite tätt kanske. Hoppas bara tangit lim funkar på boxens plaströr, det ser svart och o-pvc-igt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att funka fint.. Nu beroende på hur ditt rörsystem ser ut så tänk på att det kan vara smart med någon delningsmöjlighet på vägen .

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nice, tack för tipsen! Ska testlimma imorrn :)

Delningsmöjlighet, menar du då att man i framtiden vill kunna kapa bort rörsystemet från boxen? jag antar att man får såga i röret då... eller finns det kopplingar att köpa? Eller menar du kanske att man vill ha ett Y o dela röret i två rör? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menar är att ofta så ska man in i en bänk genom ett mindre hål o sen ner i sumpen osv.. Då finns det delbara unionskopplingar tex så du får en skruvbar delning.. Så att tex om du ska flytta karet så hänger inte allt ihop i en ända del.. Tror du förstår vad jag menar.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menar är att ofta så ska man in i en bänk genom ett mindre hål o sen ner i sumpen osv.. Då finns det delbara unionskopplingar tex så du får en skruvbar delning.. Så att tex om du ska flytta karet så hänger inte allt ihop i en ända del.. Tror du förstår vad jag menar.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

japp förstår, det låter praktiskt, nu är det iofs bara 40cm ner till inuti sumpen, så det är hanterbart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det blev en ny genomföring och en 1" slang från vattenliv. Fick limma genomföringen lite extra med tangit så man sover bra.

Funkar hur fint som helst, kör med en maxijet 750 som returpump, flödet verkar passa fint.

Har provat strömavbrott några gånger med framgång.

Lite gurgel i genomföringen, den är ju trots allt 1", men inte farligt, får dämpa upp med nåt skumgummi. Slangen låter ingenting konstigt nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
Funderar på att skaffa en Eshopps PF nano overflow box. Hur har den funkat för dig (eller någon annan) Kan man lita på att men inte dränerar sumpen på golvet?

ps jag är medveten om att tråden är några år gammal :)

Mja det gick väl inte så bra. Bara efter någon dag så sprack overflow-röret, var ren tur att jag var i närheten. Röret passade illa så det satt lite i kläm.... ingen vidare kvalitet på denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...