Gå till innehåll

Mäta salthalt ( densitet ) 1:a gången..


vondraggen

Rekommenderade inlägg

Uppstart av nytt Saltkar i lugna ro:

Jo, jag har nyligen mätt Densitet på mitt vatten. Jag använder Sera marin Hydrometer. Temperatur i vatten ligger på 24 till 24,5 grader och Densitet ligger på 1.028 och då har jag läst av underifrån vattenyta. Detta Korrekt?

( Jag fick stänga av pumpar så att det blev lugnt på vattenyta ).

Det finns ju ingen info hur jag mäter av denna Hydrometer i förpackning.

Troligen ska det i mera vatten ?!

Annars kristallklart och några små grönalger har börjat dyka upp då solen skiner in i karet 2-4 timmar på dagen. Belysning släckt för övrigt.

Inväntar lön för inköp av Levande Sten. // Peter i Göteborg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för snabbt svar !!

Hydrometer läses av ovanifrån eller underifrån ?

Såg Vetenskapens värld nyss - Kanonfilm om Korallrev, blev lite bekymrad då de visade " blekt korall " även död korall botten i slutet på filmen. Vattenkvalitè och högre temperatur i havet var illa. Tråkigt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för snabbt svar !!

Hydrometer läses av ovanifrån eller underifrån ?

Såg Vetenskapens värld nyss - Kanonfilm om Korallrev, blev lite bekymrad då de visade " blekt korall " även död korall botten i slutet på filmen. Vattenkvalitè och högre temperatur i havet var illa. Tråkigt !

Du ska läsa av den rakt framifrån skulle jag gissa, har aldrig använt någon hydrometer till saltvatten, men när man mäter alkoholhalt så ska den läsas av rakt framifrån som jag fått lära mig.

Ifall man läser på Wikipedia så tycker jag det ser ut som det ska läsas rakt framifrån bifogar texten så du oxå kan läsa.

Wikipedia länk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall läsa av hydrometern på undersidan av vattenytan med ögonen just under.

Om du skaffar ett mätglas som är djupare än vad hydrometern dyker ned till så är det enklare att läsa av. Då fyller du mätglaset och stoppar hydrometern däri. Då får du en lugn och bra yta att läsa av ifrån på det sätt som Stig beskriver. en vas eller litermått av glas brukar funka också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skaffar ett mätglas som är djupare än vad hydrometern dyker ned till så är det enklare att läsa av. Då fyller du mätglaset och stoppar hydrometern däri. Då får du en lugn och bra yta att läsa av ifrån på det sätt som Stig beskriver. en vas eller litermått av glas brukar funka också.

MVH Lasse

Måste det vara glas?, fungerar det inte med plast?. Isåfall varför fungerar det inte med plast ? låter jättekonstigt, men det finns nog en förklaring :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skaffar ett mätglas som är djupare än vad hydrometern dyker ned till så är det enklare att läsa av. Då fyller du mätglaset och stoppar hydrometern däri. Då får du en lugn och bra yta att läsa av ifrån på det sätt som Stig beskriver. en vas eller litermått av glas brukar funka också.

MVH Lasse

Tackar ! Smart att mäta i vas eller dylikt.

Soliga hälsningar Peter i GBG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...