LiLLeN Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Hej!jag skulle vilja vet vilka olika djur eller fiskar man kan ha i ett RSM130 som äter alger både på den ls och glaset?Tacksam för svar. Citera
Marko Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Beror på vilka alger du menar, men snäckor och eremitkräftor är en bra start. Sök på "clean up crew" så hittar du massor med förslag.Sen finns det algätande fiskar t.ex. Salarias och Amblygobius du kan titta närmare på. Citera
Bängan Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Det finns en uppsjö av algätande djur. Har i mitt rsm 130 en (liten) gul kirurg. (zebrasoma flavescens). Han (hon?) äter från bakgrunden och stenen hela tiden, inte så mycket på rutorna dock.En liten eremitkräfta (Clibanarius tricolor) som klättrar runt lite överallt och gnager. Är mycket mer noggran än kirurgen, men inte lika snabb.Runt 10 sniglar av olika sorter (trochus, astrea och nån till jag glömt vad den heter). Dom traskar runt på rutorna en hel del och betar.Vill du se bilder på dom så googla på dom latinska namnen. Citera
alexochingencarina Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 Nästan alla lägre djur lever ju på alger fiskar, sjöstjärnor, sjögurkor, sniglar, krabor, räkor. det är ju bara läsa runt vad som kan passa ditt ändamål. Liveaquaria.com är rätt bra sida om du veta lite om djuren. Citera
Vandal Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 mitt nästa planerade inköp mot algerna blir en sjöborre Citera
NULL Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 Då hoppas jag på med en följdfråga, vilka tar gröna alger och bakterier men skonar mina fina röda? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.