Gå till innehåll

Hur underhållsfritt och driftsäkert kan akvariet bli?


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Jag är ju på väg att starta upp ett nytt kar mindre kar och måste på något sätt anpassa detta till min nya arbetssituation där jag kommer att resa minst 2-3 dagar i veckan i tjänsten. Utmaningen kommer därför bli att bygga ett så driftsäkert och underhållsfritt akvarium som möjligt. Jag har givetvis tänkt på de självklara sakerna, d.v.s.:

  • Stor osmostank med automatisk påfyllning
  • Stor skummare
  • Anpassat bestånd av fiskar som klarar av att bli matade med pellets och automat
  • Automatiserad belysning och streamers

Så långt är ju allt väl. Men det vore intressant att höra era idéer och synpunkter på ytterligare saker att tänka på för att uppnå absolut högsta möjliga driftsäkerhet. En central grej är ju t.ex. hur man löser strömtillförseln vid ett ev. avbrott? Även om jag bor i Sthlm så har vi ju kortare avbrott då och då. Har ni förslag på bra batteribackuper? Vore även kul att höra hur länge ni regelbundet kan vara borta från era akvarier utan att behöva underhålla det. Min förra burk krävde underhåll i någon form minst varannan dag, något som inte funkade och ett av skälen till att jag var tvungen att lägga ner det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze har ju en lösning med batteribackup för sina streamers. Med enbart cirkulation håller man iallafall vattnet syresatt. Backupmatning i form av UPS för skummare och annan utrustning tror jag är onödigt... Men om man även skall klara längre strömavbrott så kanske man måste göra någon form av backup även för värmare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan vara borta ca en vecka utan att behöva bekymra mig något vidare eller att göra någon modifiering på befintlig utrustning...

Utöver de så behövs någon som fyller på osmostanken, tömer skummarkoppen och fyller på foderautomaten, sen rullar det på igen i en vecka.

När det kommer till batterier så håller jag med petnym...

Enda batteribackuppen jag skulle kunna tänka mig är för att ha igång någon streamer i huvudkaret.

Det jag ser som bra o ha för ett självgående kar är att man har tillsatser på automatisk dosering samt osmos.

Sen är timers etc en självklarhet redan att börjas med men jag ser ingen vinst i att ha pumpar på timers, det är bara ett riskmoment och onödvändigt(ingen slår av flödet på reven vid matdags).

Sommartid så är kylning ett problem som kan ställa till det, jag har lite bälte o hängslen med hjälp av kylare och GHL(som kan slå av belysningen om tempen skenar).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med en Aquatronica dator som styrde allt i mitt kar, en del Tunze pumpar kan man köra med 12v backup. Är du bara borta 3-4 dagar hade jag inte matat dem, risken om en foderautomat hänger sig och tömmer all mat i karet gör mer skada än om de inte får mat alls. Jag använde en 20l dunk med osmos som jag tog fram när jag reste bort, datorn styrde påfyllningen via givare. Sen hade jag en givare i karet om överinningen slutade fungera och då stoppade den returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur löser ni Ca/kh dosering då? Samt vattenbyten för eventuell jonobalans. Ska ju bytas 1ggr/vecka om man kör balling light säger dom ju.

Det går att lösa med program på datorn, men han är bara borta 2-3 dagar som jag förstod det och då kan det kvitta med vattenbyten och doseringen via doserpump som antingen styrs via datorn eller fristående pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonbalans är inget större problem som jag upplever det, vet vissa som kört ett halvår med balling light o sps utan VB. Sen är det absolut inget jag skulle rekomendera att man gör.

Jag byter 20% varannan vecka o det resulterar i ett procentuellt högre byte än 10% i veckan.

Jonbalansproblematiken kan du ju skippa även med att inte köra ballings magnesium utan bara köra balling classic och tillsätta ett Mg som är balanserat.

Då är ballingen balanserad och ställer inte till några problem även på längre sikt, det betyder dock inte att du skall skippa VB.

Som Johan_f nämnt så är det doserpumpar som gäller om man vill göra livet enklare för sig.

Jag vill dock poängtera att jag inte använder foderautomater av eheim typ för dom kan spåra ur. PetMate14 drivs med en klockmotor som är stabil samt så är det portionsdoser så man kan ha olika foder vid olika tider på dygnet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...