Gå till innehåll

Färger på koraller och tillsatser


pkarl

Rekommenderade inlägg

Jag kör idag ett system där allt avdunstat vatten fylls på med kalkvatten (calcium hydroxid). Det fungerar bra och jag har bra halt av calcium och kh (450/8)

Jag har dock problem med färgerna på mina koraller. Jag har prövat att höja nitrathalten med kaliumnitrat så att den idag ligger på ca 5. Detta har medfört att korallerna äntligen har börjat växa. Jag har tidigare varit väldigt nära noll med just nitrathalten vilket medförde att korallerna började blekna och min anemon (Quadricolor) började må riktigt dåligt.

Fosfathalten kan jag inte mäta något med Salifert test. Dock så har jag tidigare mätt upp med en Hanna mätare och fick då ett värde på 0.03.

Magnesium värdet ligger på 1350.

Frågan är dock, vad sjutton skall jag göra för att få korallerna att färga ut. Jag misstänker att det är tal om spårämnen p g a jag för en tid sedan gjorde rejäla vattenbyten under en treveckors period, D&D H2Ocean, (3 gånger i veckan/15% varje gång). När jag gjorde det så började en del av korallerna att få tillbaka en del av färgerna. Men nu, när jag endast byter 15 % en gång i veckan, så börjar färgerna återgå till dem tråkiga brunaktiga.

Skötsel:

Akvarum: 720 liter

Vattenbyte 15 % vecka

tillsätter vodka/ättika/socker (vsv)

Salt: D&D H2Ocean

Ljus: 2 x 250 W MH

Tillsatser: ultrabak 1 gång veckan, annars ingenting.

Koraller det gäller är:

Blå Montipora (vet ej namn, ej flak) - den blev blå efter dem massiva vattenbytena men börjar nu återgå till brunt.

Rosa S. Hysterix - är idag brun

Gul S. Hysterix - är idag brun

Rosa pocillopora - är idag brun

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att dom blir bruna kan bero på ett flertal saker.

1. Att man kanske har för mkt ph4

2. För hög nitrat halt.

3. för dåligt ljuse

4. spårämnes brist. Men jag tycker i denna fråga så är det mer vanligt att man får vävnads död mer än färg försämring.

5. Jod brist. (Jod bör i min mening tillsättas var kväll efter ljuset slocknar då ljuset förstör joddet som behövs för många korallers färger)

du kör ultra bac säger du.

jag skulle nog rekomendera att du för korallens färg tillsätter Ultra min S samt oltra Organic. med dessa 2 flaskorna får du i spårämnen samt aminosyrer samt vitaminer och lite annat.

Men med 15% vatten byte7 vecka så tycker jag du bör få i tillräckligt med ämnen egentligen.......

skummt är det allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev fel. Det är inte ultra bac utan zeobak jag använder men det är kanske samma sak?

Jag har tidigare kört med Tropic marins balling metod och har kvar en hel del av vätskorna. Det jag funderar då på är om det går bra att använda flaska 3 enbart, i kombination till kalkvatten (inte tillsätta i kalkvattnet, utan dosera separat) som skall innehålla spårämnen?

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara dags att börja med fosfatreducering.

Eftersom du ligger relativt lågt i fosfatvärde bör det gå bra med enbart järnbaserad.

Jag skulle lägga 200 gram ungefär i en strumpa i ett gammalt innerfilter i sumpen.

Byt varannan vecka till dess färgerna blir bra och sedan en gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Då kanske det är fosfaten som spökar. Hade hoppats att den skulle sjunka när jag började tillsätta kaliumnitrat. Jag kör idag med dsb och fick för några veckor sedan problem med cano men fick till slut bukt med det genom flera vattenbyten samt tillsättning av kaliumnitrat så att jag kom upp i 5 Mg/l. Mitt nitratvärde var innan det väldigt lågt, syndes inte någon färg på testet alls.

Nåväl, jag får väl köpa mig fosfatremover. Hoppas bara inte det krockar med kolkällan jag tillför (vsv).

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...