Gå till innehåll

Sniglar, eremitkräftor under nitratcykeln?


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag börjar närma mig en vecka i cykeln på ett nytt kar och jag bara undrar om man kan stoppa i rengöringspatrullen medans karet fortfarande kör in?

Jag kör 130 liter, har ca 15 kg sten i och kanske 12 kg sand, av levande sort.

Har inte uppmätt särskilt höga värden på varken ammonium, nitrir eller nitrat ännu så det kanske inte har toppat ännu. Skulle dom små djuren klara det eller är dom väldigt känsliga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar medvetet köra in mina kar med en fisk från dag 2. Jag tillsätter då bakterier varje dag och matar ytterst försiktigt. Första veckan matar jag en 4-5 vuxna frusna artemia var tredje dag, vecka 2 blir det samma mängd varje dag och vecka 3 brukar jag mata samma mängd varje dag. Jag brukar använda Sera:s nitrivec fast de själva inte rekommenderar det till salt. Jag ger startdosen (20 ml/100 liter) varje dag i minst tre veckor. Under de förutsättningarna så brukar det gå väldigt bra att tidigt introducera städpatrullen - brukar bli under första veckan. Kör också nästan fullt ljuse också under tiden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är en hel del på forumet som kör väldigt passivt i början och gärna vill vänta en månad innan man har i något levande (bortsett från stenen).

jag har bara startat igång 2 kar och ha gjort som lasse gjort båda gångerna och det gått hyfsat bra. Tappat någon fisk i början men det är sånt som händer. Även detta bidrar till att nedbrytningscykeln kommer igång ordentligt så jag skulle säga att det bara var att köra om all teknik är på plats förutsatt att du förstår processen för hur ammoniak bryts ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig tappat någon fisk i början på grund av felaktiga vattenvärden på mitt sätt att köra igång. Jag har alltid valt en "pilot" som ettdera gått hemma hos mig eller i affären en längre tid och också valt fisktyper som inte är skygga - typ clowner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig tappat någon fisk i början på grund av felaktiga vattenvärden på mitt sätt att köra igång. Jag har alltid valt en "pilot" som ettdera gått hemma hos mig eller i affären en längre tid och också valt fisktyper som inte är skygga - typ clowner.

MVH Lasse

Tror inte det var vattenvärden som gjorde det för mig utan andra faktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu har jag haft en turbo och två eremiter i i ett par dagar, i går kom ytterligare 4 turbo och tre eremiter + en putsarräka. Än så länge verkar alla nöjda fast räkan är en fegis som håller sig gömd för det mesta. Hoppas han morskar till sig om nån vecka eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...