Gå till innehåll

Kalkreaktor uppstart


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Jag körde igång min kalkreaktor i går för förstagången en Korallin c1501. Jag har ställt vatten flödet på ca 8L/H och ca 12 co2 bubblor i minuten. Tyvärr så är det bara fylld med 30% granulat. Jag mätte i går på vattnet när den hadde vart i gång ca 2 timmar och hadde då ett ph på 7 och ett kh på 13 på det utgående vattnet. Borde inte KH ligga högre? eller tar det tid innan KH stiger? Vad händer om man kör i förlite co2?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska vara medveten om att så länge du tillsätter kalkvatten så sjunker ph:t,vattenet måste buffra upp först innan du kan mäta

12 bubblor i minuten låter nästan mycket,vad säger tillverkaren?

för lite co2 gör bara att det inte löser så mycket kalk som det borde.för mycket däremot kan ställa till med katastrof i form av fullkomliga ph ras

Har en känsla av att många som kör en kalkreaktor utan controller får problem med lågt ph och för högt kh.

och om du har ett Ph på 7 och ett Kh på 13(vi pratar dKh antar jag) så är väl det ett tecken på att du tillsätter för mycket kalkvatten för snabbt,dvs mer än ditt kar kan buffra för närvarande.

Jag skulle rekommendera att du kör kalkreaktorn varannan dag tills du uppnått normala stabila värden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte låta bli att skriva. Inte alls insatt i ditt system Klubbsson. Men som Greger skriver utan kontroller så tar det en stund att få till rätt flöde.

Mitt sätt att få en kalkreaktor rätt är följande:

1. I själva reaktorn skall pH ligga på 6,5. Högre så löser sig inte kalkstenen,korallsanden eller vad det är du använder.

2. För att inte för hög dos CO2 skall bli inblandad i akvarievattnet så skall det vatten som kommer från kalkreaktorn droppa (plaska) mot vattenytan. En stor del av det diffuserade CO2 ventileras då bort. Det går enkelt att sänka pH i akvariet ner till pH 6-6,5 med uppenbar katastrof. Under pH 7 så görs det fosfor som finns bundet i olika kemiska föreningar upptagbart tex. Det är en sak som händer men det finns säkert många fler.

Sen är det bara att trimma in reaktorn efter denna ide. Jag hade provat med ca30 droppar per minut från reaktorn och 10 bubblor CO2 och sedan mäta. Är pH för högt mer CO2. Är pH för lågt mindre CO2.

Det tar ett tag innan man märkbart kan mäta den förhöjda halten av Ca och ett högre KH från reaktorn. Men borde vara hyfsat klart innom ett dygn. Vad du ganska omgående borde kunna mäta är pH i reaktorn (nån timme). Så länge du inte har systemet intrimmat så måste du ha klart för dig vad som händer medpH i akvariet så att det inte går åt h......

Om man har ett lågt värde av Ca och KH i karet från start så tar det lång tid att skruva dessa värden rätt med kalkreaktorn. Med tiden så går det men att ha för bråttom innebär att riskera pH dropp i karet.

Kan vara så att förhållandet mellan Ca och KH kan vara knepigt att få rätt. Skall ju vara nånstans Ca 450 och KH 8. KH kan rusa iväg till 16-20 medans Ca ligger på 360 tex. I det fallet så hade jag försökt höjt Ca på annat sätt tex Kalciumklorid eller dyl. Detta med rätt förhållande mellan Ca och KH kanske man kan börja fundera på inom nån månad eller så.

Om det är så att Både Ca och KH blir för högt i karet, är det ju bara att sänka mängden droppar från reaktorn. Eller koppla en timer till magnetventilen om man har en sådan.

Viktigt att hålla koll på pH. Vill ju det skall bli bra inte katastrof. En rätt intrimmad reaktor är guld. Jag kör med Deltec och pH styrning. Ställer pH på 6,5 och sedan är det bara att se till att det droppar lagom för mitt system. Det bildas saltkristaller vid droppstället (jag har en liten Gardenakran) såibland droppar det inte alls. Då får man rensa det.

Om nån tycker att detta sätt att sköta en kalkreaktor är fel är det bara naturligt. Finns säkert många sätt. Är det däremot sakfel hoppas jag nånskriker till för Klubbsson vill ha snyggt kar.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förtydligar: Vattnet som jag får från reaktorn har ett PH på 7 och ett KH på 13.

I karet har jag ett ph 8,2 ett kh 8 och ett ca på 300. Tillverkaren rekomenderar 10 bublor/min. och ett vattenflöde på60 droppar/min,det fins inget synligt co2 i reaktorn.

Jag stryper vattenflödet till hälften och ser vad som händer, då borde ph minska. och man kanske får en synlig c02 bubbla i reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker jag verkar vettigt att sänka till 6,5 i reakatorn. Både Ca och KH kommer att öka paralelt i karet så det kanske blir ett något högt KH med tiden. Men det får som sagt framtiden utvisa. Håll koll på pH i karet bara. Har du magnetventil föresten? Detta med en synlig CO2 bubbla i reaktorn, är det ett krav? Förstår inte varför det skall vara en där. Är ju bara odifussered CO2. Tevanytta.

Just nu har du en skillnad på 5 i KH mellan reaktorn och karet. Är ju bra. Då ökar det. Vad har du för värde på Ca från reaktorn?

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla bra svar,

Jag har ingen magnetventil och jag har inte mätt ca på utkommande vatten, det får jag göra i kväll.

Det står i bruksanvisningen och killen jag köpte reaktorn av säger att det ska vara en c02 bubbla i toppen för att man ska veta att reaktorn är mättad på co2 och går på max. Om bubblan växer är det för mycket, om den krymper förlite.

Reaktorn fins att skåda på www.korallin.com fast jag har en lite äldre variant utan styrning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...