Gå till innehåll

Nybörjarfråga om avrinningsbox


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag ska alldeles snart måttbeställa mitt första akvarium (150x55x50=412 liter). Jag ska ha ytavrinning över en kam och avrinningsvattnet ska sedan ned genom ett rör som är borrat i botten av akvariet.

Min fråga är hur avrinningsboxen ska byggas. Ska det vara en box (låda) byggd från botten av akvariet? I sådana fall, på vilken höjd ska avrinningsrörets mynning vara? Om man bygger en avskärmad avrinningsbox där mynningen till avrinningsröret är högt uppe, blir det inte "dött vatten" på lägre nivåer i avrinningsboxen som inte cirkulerar?

Tacksam för respons! smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär byggde jag

Bild1

Bild2

Det blir smådött vatten i botten om du har en kant från botten och upp, men jag hade så på min gamla kar och märkte inga som helst problem av det.

Tror många har det så och jag har aldrig hört att det skapat problem.

Så kör som du känner passar dig bäst helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är din lösning tyst eller sörplar det mycket. Problemet med borrade kar är ju ljudet från röret, jag kollade in durso standpipe och den ska ju vara tyst. Att jag funderar på olika alternativ är att jag kommer förhoppningsvis starta ett kar till nån gång framöver och har inte bestämt mig för om jag ska borra eller ha överrinnigsbox eller... använda mig av samma lösning som jag använder nu. Har varit med och startat upp en kompis akvarium förra veckan och han har det borrat med väldigt högt ljud från avrinningen vid större flöde. En annan saltkollega har en överrinningsbox och den är tyst och fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zacke,

Kan det finnas en säkerhetsaspekt också? Om du skulle få en läcka i den borrade genomföringen i botten av akvariet så riskerar ju hela akvariet att tömmas den vägen. Med en box med kant hela vägen upp finns det ju ett naturligt stopp på hur mycket vatten som kan läcka ut, eller?

Är det allmänt erkänt att borrade lösningar ger mycket ljud ifrån sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller absolut med om att det finns en säkerhetsaspekt här. Men jag tror det har mest att göra med hur nojjig man är och hur mycket man kommer hålla på och böka runt och riskera att stöta till röret (vilket jag såklart gjort =P).

Min ytavrinning, hela akvariet faktiskt, är praktiskt taget ljudlös.

Detta har i sig inte med hur det är borrat, draget med PVC och liknande utan vad jag gjort i efterhand.

Från början med ca 1000 lit/h genom ytavrinningen lät det mycket lite, när jag sedan köpte ny pump och det blev 2000 lit/h så lät det mera. Detta åtgärdade jag genom att lägga en bioboll på hålet i röret och en tunn filtermatta över detta, och fick därmed ner ljudet till närapå noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du lutar dinavrinningskant litet (bred uppe - smalare nedtill) sörplar inte en hörn avrinning. Med en kran på avloppet kan du sedan höja vattennivån 5cm i hörnetså då sörplar det inte där heller. Skulle det bildas en virvel som suger luft i avloppet så lägger man en bio boll där med en sten på så att den ligger stilloch dåär det tyst där också. Höj inte vattnet i hörnet merför höjdskillnaden till akvarievattnet är din säkerhets marginal mot översvämning eller om det blir någon förändring någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...