Gå till innehåll

Läckande kran. Vad kan jag göra för att fixa?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Kranen efter min externa returpump har börjat läcka och jag kan inte lura ut varför. Ser inget fel på o-ringar och anlägningsytor.

Önskar tips på vad jag kan göra för att råda bot på detta.

Kan/skall man använda silokonfett på o-ringarna? Kan/skall man använda något runt kulan inne i kranen?

Egentligen är det enda jag kan komma på att det skulle läcka genom o-ringen men jag förstår inte varför det skulle göra det. Brukar ju inte krävas mycket (annat än släta ytor) för att en o-ring skall täta bra. Inte så att man behöver dra åt stenhårt heller.

Önskar helt enkelt ideer högt och lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min kran läckte på samma sätt, var till o rengöra kranen och dra åt muttern sen tätade den igen

Vilket jag provat. Det läcker ganska bra vilket jag inte begriper. Dock är det ändå så att jag undra om det inte kan läcka runt kulan. Infattningen för den är ju utanför o-ringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sitter en liten O-ring i vredet - den brukar ställa till det speciellt om kranen stått i ett halvläge. För att komma åt den så måste man montera ner kulan och ta ut vredet - kan vara besvärligt. Jag skulle byta själva kranhuset om det gick.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte i vredet det läcker. Definivt i närheten av de yttre o-ringarna då vattnet kommer ut mellan gängorna på "låsmuttern".

Byte hade varit ok om jag a) hade haft en öppen kranaffär i närheten och B) det funnits en kran med rätt gängor. Jag har ett par kranar liggandes men de har fel gängor. Blir rätt mycket plastarbete om jag skall kunna byta hela kranen så det är en åtgärd jag helst slipper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en o-ring till som jag missat men efter rengöring av den så är det fortfarande likadant.

Verkar som jag får krypa till korset och kapa, limma, byta kran.

Fortfarande för mig helt obegripligt hur det kan läcka men något har jag missat.

Tack för de olika förslagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är gummiringarna helt ok?? de spricker ju rätt ofta så man får dra lite i dom o kolla så det inte är nån liten spricka nånstans. i annat fall så är det ju bara plasten som kan va sprucken o det borde du ju kunna se. jag hade börjat med o byta packningarna innan jag hade bytt kran. min läckte också mellan muttern o gängorna men det var bara o rengöra och skruva åt muttern så slutade den läcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit hundra på att det läckt och kommit ut ur gängorna från "låsmuttrarna" ett par gånger för att till slut upptäcka att vattnet ser närmas osynligt ut när det smyger ut från vredet och fördelar sig ner till gängerna. Kommer det vatten på bägge sidor?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är gummiringarna helt ok?? de spricker ju rätt ofta så man får dra lite i dom o kolla så det inte är nån liten spricka nånstans. i annat fall så är det ju bara plasten som kan va sprucken o det borde du ju kunna se. jag hade börjat med o byta packningarna innan jag hade bytt kran. min läckte också mellan muttern o gängorna men det var bara o rengöra och skruva åt muttern så slutade den läcka.

Har provat detta utan framgång. Har även provat att byta den o-ring på den sidan som läcker. Allt ser helt ok ut så begriper inte riktigt.

Jag har varit hundra på att det läckt och kommit ut ur gängorna från "låsmuttrarna" ett par gånger för att till slut upptäcka att vattnet ser närmas osynligt ut när det smyger ut från vredet och fördelar sig ner till gängerna. Kommer det vatten på bägge sidor?

MVH Lasse

Det läcker inte lite så det är rätt tydligt när det "forsar" ut vatten ur "läsmuttern". Kranen sitter dessutom lodrätt och det är den övre delen som läcker. Vänder jag kranen så flyttar sig läckan till den undre delen så det är samma sida hela tiden.

Skall göra ett försök till att rengöra alla 3 o-ringar, för typ 5:e gången :) och se till att alla ytor är så rena det går att få dem.

Skall prova med lite fett också fast egentligen vill jag inte göra det då det finns olika typer till olika o-ringar och jag vet inte vilken typ detta är. Tror dessutom olika fetter kan reagera med varandra och de har ju varit insmorda sedan tidigare. Fettet tätar ju inte heller utan är bara till för att hålla o-ringaran fräscha (vilket de okulärt verkar vara).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fabrikat på kranen

många bra kranar har ett stort problem dom är inte gjorda för små tryck

då läcker dom i spindeln och det läcker då ner till undre gängan

kan underlätta om du tar ett par bilder

Det läcker inte lite så det är rätt tydligt när det "forsar" ut vatten ur "läsmuttern". Kranen sitter dessutom lodrätt och det är den övre delen som läcker. Vänder jag kranen så flyttar sig läckan till den undre delen så det är samma sida hela tiden.

den tesen funkar inte med hans förra svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det läcker inte lite så det är rätt tydligt när det "forsar" ut vatten ur "läsmuttern". Kranen sitter dessutom lodrätt och det är den övre delen som läcker. Vänder jag kranen så flyttar sig läckan till den undre delen så det är samma sida hela tiden.

den tesen funkar inte med hans förra svar

Du har säkert rätt ......har du kranen framför dig

annars bollar jag frågan till trådskaparen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte också på gängtejp men det finns ju inga gängor som skall hålla tätt. All tätning sker ju med o-ringar. En o-ring på varje sida kranen som håller tätt mot den plana ytan i den delen som man låser fast med "låsmuttern" och en o-ring som tätar i "insatsen" som håller fast kulan. Denna tätar mot den släta ytan i "röret". Sedan antagligen en i själva vredet också men där vet jag att det inte läcker.

Spindeln? Nu blev det för svåra ord för mig :) Vilket tydligörs av alla de tekniska termer jag använt inom "" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte också på gängtejp men det finns ju inga gängor som skall hålla tätt. All tätning sker ju med o-ringar. En o-ring på varje sida kranen som håller tätt mot den plana ytan i den delen som man låser fast med "låsmuttern" och en o-ring som tätar i "insatsen" som håller fast kulan. Denna tätar mot den släta ytan i "röret". Sedan antagligen en i själva vredet också men där vet jag att det inte läcker.

Spindeln? Nu blev det för svåra ord för mig :) Vilket tydligörs av alla de tekniska termer jag använt inom "" :)

Spindeln är vredet men om det läcker där ser det ut som det läcker i gängan under

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spindeln är vredet men om det läcker där ser det ut som det läcker i gängan under

Inte där då eftersom det läcker genom övre delen.

Just nu är det mest av akademisk natur. Lösningen får bli att kapa röret och sätta dit en ny kran (har delarna till detta hemma). Stör mig dock otroligt på att jag inte kan lura ut varför det läcker. Det är ju inte direkt "rocket science" och som tidigare UV-fotograf så har jag i alla fall viss koll på hur man tätar med o-ringar då man inte vill blöta ned kameran på 30 meters djup ....

När jag väl bytt kran kan jag inte längre testa den heller så den får då förbli ett mysterium.

Tack för alla tips och ideer. Bara att få beskriva vad man gjort och höra blandade tankar brukar ju leda till att man antingen kommer på vart man var en dumstrut eller att man halkar in på en tangent som leder rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte där då eftersom det läcker genom övre delen.

Just nu är det mest av akademisk natur. Lösningen får bli att kapa röret och sätta dit en ny kran (har delarna till detta hemma). Stör mig dock otroligt på att jag inte kan lura ut varför det läcker. Det är ju inte direkt "rocket science" och som tidigare UV-fotograf så har jag i alla fall viss koll på hur man tätar med o-ringar då man inte vill blöta ned kameran på 30 meters djup ....

När jag väl bytt kran kan jag inte längre testa den heller så den får då förbli ett mysterium.

Tack för alla tips och ideer. Bara att få beskriva vad man gjort och höra blandade tankar brukar ju leda till att man antingen kommer på vart man var en dumstrut eller att man halkar in på en tangent som leder rätt.

Ta några foton ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har säkert rätt ......har du kranen framför dig

annars bollar jag frågan till trådskaparen.

hehe alltid lika spydig.

med tanke på att han skrivit i tråden innan, och du tydligen inte läst, så gav jag dig det svaret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...