Alexander Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 (ändrat) Tänkte modifiera min Hailea 4T5HO-1000. Tänker köra 6st Cree XM-L T68(1000lm), som strömkälla ska jag använda en ljusterbar universal laptop strömkälla på 100W; 15-26V(ghettodimmer).Om man kör 6 av dessa dioder på 26V blir det 4.3V per LED(1000lm@3.5V).. Altså en bra bit över 1000lm. Dioderna körs 2.5grader C per W över rumstemp.Problemet: Om jag vill behålla lysrören får jag inte plats med extra kylfänsar. Själva ljusrampen är av aluminium, frågan är om den kommer räcka? Fläktar kan säkert installeras, men isf. på utsidan. Akvariet står i vardagsrummet, vill ju ha en bra finish på den också. Visserligen är strömkällan ljusterbar och dioderna kan köras på 2.5V=mindre temp.. Skaffar jag kylfänsar måste de två mittersta ljusrören tas bort(är möjligt, rampen använder 2st transformatorer, har moddat rampen så att jag har 2 sladdar med individuella timers redan), men då skulle jag tappa ca 7000lm och då är LED modden onödig.Alternativ 1: Behåll 4x39W T5, använda ljusrampen som kylfäns.Alternativ 2: Skaffa kylflänsar men ta bort 2st T5>förlora 7000lm.Alternativ 3: Bygga helt ny ramp med delar från T5 ljusrampen+LED=mer kostnad och tid.Nån som har bättre lösning? Ändrat 8 maj 2011 av Alexander Citera
Lasse Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 En fråga - när det gäller LEd så är det inte konstantspänning som gäller utan konstant ström. Vad får du för strömstyrkor?MVH Lasse Citera
Alexander Postat 8 maj 2011 Författare Postat 8 maj 2011 Beror på inställning och kommer inte ihåg allt just nu, men 3.8A på 26V vet jag iaf. Snabbt uträknat, 6.6A på 15V? Citera
Maglofster Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Det låter som ett helt okej nätagg, det är bara skaffa en ren drivare att koppla på så blir det kanon. Citera
Lasse Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Ja du kan inte köra chipen direkt på det aggregatet om du skall seriekoppla.MVH Lasse Citera
Alexander Postat 8 maj 2011 Författare Postat 8 maj 2011 Har iofs. 100w led driver också, dock 3A/32-36V. Köra på den eller skaffa helt ny, isf vilken? Citera
Lasse Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Jag tror det är de chipen som Cree själva rekommenderar att inte köra över 1500 mA om de skall hålla de utlovade timmarna. forward voltage vid 1500 mA är 3,1 V så om du kör två parallella seriekopplade enheter på vardera 10 eller 11 chip (20 eller 22 chip allt som allt) så borde det gå. Eller om du kör på 3000 mA (forward voltage ca 3.3 V) så måste du ha 10 chip i serie. Så tror jag det är om jag fattat detta korrekt.MVH Lasse Citera
Alexander Postat 8 maj 2011 Författare Postat 8 maj 2011 Så, i princip köra 10st istället för de 6 jag tänkt mig på LED drivern?För övrigt, varför skulle det inte gå att köra dem direkt på laptop aggregatet? Har sett andra göra det? Citera
Lasse Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Det är klar om du kan lita på att det är en stadig ström. Men skulle du köra exempelvis 6 st i serie å minst 3,3 v -> ungefär 20 V så får du för hög ström (3,8 A). om du lägger någon strömbegränsning så strömmen går ner under 3 A så skulle det funka vad jag förstår. det som skiljer LED från i stort sett allt annat är att LED funkar bäst på konstant ström - de mesta annat på konstant spänning.MVH Lasse Citera
Alexander Postat 8 maj 2011 Författare Postat 8 maj 2011 Okej. Jag har kört laptop och 50W LED på den tidigare utan problem, torde hålla. Ang. att användas på över 3A, folk har kört den på 5A utan problem. Om de inte håller utlovade timmar kan man altid byta efter nåt år.. 42€ för 6st, inte så dåligt.. Citera
Maglofster Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Det har alltså inte med agget att göra. Det handlar om strömmen. LED:ar är gjorda för att köras på konstant ström. När grejerna blir varma sjunker resistansen och strömmer ökar, då blir grejerna ännu varmare och du sjunker resistansen ytterliggare, ja du hajar.. till slut säger det "poff".Därför behöver man en annordning som ger konstant ström = drivare. En del drivare kopplar man efter ett nätagg (exempelvis ett laptopagg) en del drivare har inbyggt nätagg. Citera
Alexander Postat 9 maj 2011 Författare Postat 9 maj 2011 Yeauh, skrev det inte i OP men resistor tänkte jag sätta dit.. det var så jag körde 50W på den tidigare. nu när jag tänkte efter fanns det ju orsak till att jag skaffade en LED driver då nån gång. undrar om det var så att det hände nåt med den? kanske bäst att skaffa fungerande grejer direkt..En kompis tipsade om Din tråd Lasse, om hur du byggde din armatur och med vad. Har inte tid att läsa igenom tråden nu, men skulle vara intressant att veta om/hur du löste det med dimmer. Är du annars nöjd med just de dioderna? Ser ju helt klart lockande ut, bättre Kelvin än de Cree jag planerat på.. Citera
Lasse Postat 9 maj 2011 Postat 9 maj 2011 Jag har en akvariedator (GHL profilux). Den har jag byggt ut så jag har sammanlagt 6 kanaler att styra på - mina drivers tar 0-10 V och det går att ställa om datorn till det. Just nu använder jag 5. 2 st kanaler för sammanlagt 90 Watt Royal blue och 3 kanaler på vardera 60 watt vitt.Ja en av orsakerna var att det gick att få på 10 000 K och 16 000 K. Det vita har jag uppdelat nu i 30 watt ca 12 000 K (ett 30 watts chip), 60 watt 10 000 K och 90 watt 16 000 K. Alla mina 10 wattare är gjorda för 1000 mA och jag kör dem på 900 mA. Forward voltage är strax under 10 V och jag får alltså ut ca 9 watt från dem på 100 %. Detta är för att spara på värme. Jag är mycket nöjd med den ljusbild jag får (och också mina koraller verkar det som, vissa av dem har verkligen börjat att växa de senaste månaderna). Ljusbilden ändras under dygnet beroende på hur jag har ställt dimningen och när jag har fullt kräm så har jag ett äldre experiment som går på med ca 30 watt LED mellan 4000 K och 6500 K och riktat mot bakgrunden. den experimentet innehåller ochså ca 15 watt ljus i de blå våglängderna.En annan av orsakerna var att jag räknade med att få kraftigare koncentration av ljuset på vissa fläckar. det vet jag inte om jag uppnådde då spridningsvinkel är rätt så stor. Däremot så kan jag flytta omkring modulerna både på längden och bredden (15 * 25 cm och ca 80 watt) och ha en del koncentration i alla fall.Lösningen med heatpipe och tjock aluminiumplatta för hög effekt på liten yta har fungerat mycket bra. Aluminumet kommer aldrig upp över 40 grader (har ett larm då men tyvärr har jag än inte löst att modulen slocknar då eftersom jag kör en separat (skild från akvariedatorn) tempkontroller på belysningen.På det stora hela är jag nöjd även om kostnaden sköt i höjden. Jag har en del material över och kommer nu att bygga om min huv till mitt RSM med sådana här chip. Har nu två gånger 15 watt Aqua Ray 500 inbyggt. Det är ok men jag vill ha lite mer ljus där. Det är tveksamt om det blev så mycket billigare än att köpa färdiga saker men jag har i alla fall haft det roligt och lärt mig en hel del på kuppen.MVH Lasse Citera
Alexander Postat 9 maj 2011 Författare Postat 9 maj 2011 Nu har jag ju bara 180 liter, 100x40x45(LxDxH)och karet är fortfarande sötvattn(malawi). Vet inte om det behövs över 200w LED. Räcker det möjligtvis med 4 16000k och 3 blåa? Blåa skulle styras på en driver, 3 vita på en och en vit på singel, inte mest optimala, köra 50vitt/50blått?. Förslag på hur jag ska lösa mottages! Citera
Lasse Postat 9 maj 2011 Postat 9 maj 2011 Mina drivers är på ca 31 watt, det vill säga jag kan köra 3 stycken 10 watts chip på en driver. (det går att köra 1 st 10 watt på mina drivers också eftersom de är på 8-36 volt samt 900 mA. Ett förslag är att kör på minst 9 chip - 6 st 16 000 K och 3 st royal blue. Samma säljare har ett 20 000 K chip också som jag inte riktigt vet hur det blir. Du får 90 watt men du får sprida dina chip mer än vad jag gjort. Mitt kar är 120*65*65. skall du ha extrema hårdkorraler så skulle jag nog lägga på åtminston 3 chip till.MVH Lasse Citera
Alexander Postat 10 maj 2011 Författare Postat 10 maj 2011 Det blir antagligen som du föreslår, 6x 16000k och 3x royal blue.Då kommer jag till problemet med kylningen. Har försökt hitta kylflänsar av större modell, men allt som jag hittat har prismässigt inte lönat sig. Ett alternativ är att köra med kylflänsarna från ac-rc(20w) och ett annat att använda ljusrampen i sig som kylfläns. Den är i aluminium som är ca 5mm tjockt men också 100x24x6cm. Håller för tillfället att testa hur pass bra det skulle gå att använda sig av fläktar, hade en 200mm NZXT fläkt liggande hemma, 800rpm, ca 90CFM, 20dBA. ska posta före/efter temp när jag testat klart. Blir det bra resultat blir det ljusrampen + tre till fem Coolermaster MegaFlow 200(700rpm, 16dBA, 110cfm) beroende på hur mycket som behövs. Citera
Alexander Postat 10 maj 2011 Författare Postat 10 maj 2011 Mätt med 2st digitala mätare på 2 ställen(utanpå rampen).Med 1st 200mm fläkt:Temp1: 28.7Temp2: 28.4Utan fläkt:Temp1: 42.5Temp2: 42.4Rumstemp 22,5Detta med 4x39w T5.Med 5st fläktar med sammanlagt 550CFM antar jag att det skulle räcka till att kyla 9x10W? Kommer köra med detta, om det visar sig att de går varma så blir det att skaffa extra kylfläns. Citera
Laggeman Postat 12 maj 2011 Postat 12 maj 2011 Vad har du tänkt att fästa lysdioderna på?Om du ska byta ut infästningen också så kan jag rekommendera att använda vanliga 4-kants rör från tex Hornbach eller Bauhaus i aluminium, 40x40 tex som du borrar upp ett antal hål i på ovansidan, sen fäster du dioderna på dessa undertill. Sen sätter du en fläkt på var gavel i rampen och låter luften gå ut på ovansidan, om det går. På så vis får du en plan yta att limma dioderna mot, du får en värmespridning på en rätt så stor yta och fläktarna får lite yta att kyla av. Citera
Alexander Postat 12 maj 2011 Författare Postat 12 maj 2011 Direkt i rampen. En overtank modell i aluminium, och sedan montera 5st 200mm fläktar på, EN nuvarande "dålig" fläkt sänker tempen med 10-12 grader, tyder på bra C/W.Din ide låter annars bra, men små fläktar betyder höga varv vilket i sin tur betyder mycket ljud. Nuvarande fläkten ligger på 20dba och är i princip ohörbar. De jag tänkte använda är ännu tystare och flyttar mer mängd luft i minuten än den jag har(110CFM vs nuvarande 80CFM). Om de nu inte skulle råka vara tillräckliga kör jag med 5st 166CFM fläktar, visserligen på 37dba, men tystare fläktar med den effekten hittar man inte. Som referens, en "normal" datorfläkt flyttar ca 45CFM på typ 40dBA. Citera
Laggeman Postat 13 maj 2011 Postat 13 maj 2011 Själv ska dessa kopplas in på mitt bygge:http://www.proshop.se/Kylning-och-flakt/Fractal-Design-FD-Silent-Series-140mm-9-db-2221668.html&ref=prisjaktSen en "normal" datorfläkt är rätt så flyktigt då det i dagsläget ofta sitter annat än en 80mm fläkt i många datorlådor samt på processor- eller grafikkylare. Följer ditt bygge med spänning. Citera
Alexander Postat 13 maj 2011 Författare Postat 13 maj 2011 yep, "normal" datorfläkt kan tolkas på olika sätt. Själv har jag 7st fläktar i min dator varav två är på processorkylaren, plus 4st på mina två grafikkort. alla är 90+ CFM, en 200mm på 166CFM och totala dBA från datorn är 42 när den går på tomgång, när jag spelar går grafikkortens fläktar på max och då ligger dBA på typ 50. Beror på vad man är van med antar jag. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.