Gå till innehåll

Äter krabbor eremiter?


Ove.P

Rekommenderade inlägg

Hej

För ca 2 månader sedan så köpte jag 4 st blåbenade eremitkräftor som har trivts rätt så bra tillsynes. Sedan en månad tillbaka så har jag sett dem alltmer sällan och sista veckan så har jag bara sett en av dem. Jag har massor med skrymslen och gömställen så jag har tänkt att de kanske bara gömmer sig.

När jag lade i min LS så hittade jag på botten i frigolitlådan en liten krabba, ca 3 cm, den fick flytta in i karet. Den var väl kamoflerad nästan samma färg som lådan. Det är enda gången jag har sett krabban. Jag har vid ett tillfälle även sett en ungefär lika stor krabba som kröp om kring på LS, mycket svår att upptäcka då den hade samma färg som underlaget. Jag har 1-2 st krabbor i mitt kar.

Nu till frågan, kan det vara så att orsaken till att mina eremiter inte längre visar sig är att krabban/krabborna ätit upp dem.

Jag har inte sett några spår efter eremiterna inga tomma snäckskal eller delar av eremitkräftorna.

Jag har sökt på Reeflex om vilken krabba det kan vara, den liknar denna. http://se.reeflex.net/tiere/2605_Eupilumnus_sp..htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du inte har hittat några skal så tror jag de är vid liv.... de brukar gömma sig under sten och stanna där (gör mina i vilket fall)..... sen har jag "sandlevande" eremiter som är framme hela tiden!

Ok du tror med andra ord att krabban inte har ätit upp dem?

Hoppas dem visar sig snart igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittat flera tomma eremitskal i mitt kar (3-7 cm). Även från skalen utslitna & halvätna kräftor. Har misstänkt en ganska stor svart krabba jag har för dåden. Tills jag såg en av mina Hispidus-räkor fajtas med en eremit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min rödbenta tog ihjäl mina fem blåbenta. Fick för mig att det skulle vara tvärtom?

Så det kan vara någon av mina andra eremiter som är gärningsman..

Trodde jag hade en mantis eller nått som kommit med stenen även om jag inte sett eller hört några andra tecken på det.

Har även några terminator krabbor men de ska ju vara harmlösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...