Gå till innehåll

Vad för PVC rör behöver jag?


Majki01

Rekommenderade inlägg

Ja jag är helt NY på detta vad gäller allt!

Vad för PVC rör behöver jag? Kommer ha en hörna i akvariet med överriningskammare.

Vad för rör behöver jag? och vilken storlek ska jag borra?

sumpen kommer vara direkt under akvariet! bara 20 cm skillnad i höjd cirka.

och vad för lim?

PVC sakerna går ju att köpa på hornbach i malmö gör det limmet jag behöver också det?

Och det jag undrar är exakt ALLA pvc bitar jag behöver? i karet och under karet och genom karet!

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Då hade jag kört med 25mm rör i hela systemet.

Du behöver en durson som du kanske har hört talas om. Till den behöver du:

Rakt rör

En vinkel 90

Ett t-rör

En huv

En genomföring

Kolla på hur den en sådan ser ut så förstår du nog hur delarna ska sitta. :)

Sen behövs ett rör till sumpen som tar ca 5% av de vatten som inte durson tar. Blir tystare och de håller en jämnare nivå i karet.

Rakt rör upp till ytan och en genomföring

Sen kan man välja om man vill ha ett extra rör ner till sumpen för extra säkerhet ifall de skulle bli stopp. Så karet inte svämmar över. Samma som ovan då. Jag har inte de, tycker de räcker med 2 rör ner.

Sen är de mest raka rör och vinklar som gäller. Svårt och säga vad som behövs när man inte ser hur de ser ut och vet hur du vill dra rören.

Vill du så kan du skicka lite bilder till mig så kan jag ge förslag på rördragning.

Limmet du ska använda är Tangit lim. Inget annat.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Då hade jag kört med 25mm rör i hela systemet.

Du behöver en durson som du kanske har hört talas om. Till den behöver du:

Rakt rör

En vinkel 90

Ett t-rör

En huv

En genomföring

Kolla på hur den en sådan ser ut så förstår du nog hur delarna ska sitta. :)

Sen behövs ett rör till sumpen som tar ca 5% av de vatten som inte durson tar. Blir tystare och de håller en jämnare nivå i karet.

Rakt rör upp till ytan och en genomföring

Sen kan man välja om man vill ha ett extra rör ner till sumpen för extra säkerhet ifall de skulle bli stopp. Så karet inte svämmar över. Samma som ovan då. Jag har inte de, tycker de räcker med 2 rör ner.

Sen är de mest raka rör och vinklar som gäller. Svårt och säga vad som behövs när man inte ser hur de ser ut och vet hur du vill dra rören.

Vill du så kan du skicka lite bilder till mig så kan jag ge förslag på rördragning.

Limmet du ska använda är Tangit lim. Inget annat.

/André

Det jag färgade rött är för vattnet att komma NER i sumpen?

Och det tjocka för att komma UPP? vad menar du då med tar 5procent? osv?

jag kanke är trög haha! Men vill veta och förstå helt innan jag handlar det och sätter ihop:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda du markerade är vattnet som går ner till sumpen. Sök på durso så kan du nog hitta lite info som hjälper dig att förstå. :)

Vattnet som går upp är inga konstigheter utan bara rör och vinklar som passar till bänken om man säger. Så man får en bra rördragning.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört 2st raka rör ner i sumpen. 1rör med kran på som man ställer in så den tar ca 99% av vattnet och sen ett andra rör som är lite högre och utan kran som tar det sista lilla vattnet. Helst ska man ställa in kranen så de typ bara droppar ner i det andra röret. Det andra röret funkar även som nödrör om det skulle bli stopp i det första. Det är den metod som jag har lyckats bäst med och fått tystat och då har jag testat ganska många metoder för tyst avrinning.

Kan va lite pul att ställa in kranen men det är lite inställning med dom flesta metoddrna för att få det tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra sätt är att på röret tillbaka upp til lakvariet från retur pump så sätter man ett T kors i ditt fall då om du anv 25mm så blir det en 25-20-25 T och en kulventil på avstickaren (20 millimetaren) och leda den tillbaka ner i sumpen och på så vis kunna ställa in flödet upp på ett lätt sätt då det ofta kan va riktigt lurigt att få till flödet med bara en kulventil på ledning som kommer från akvariet.

Så kör jag och det funkar klockrent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra sätt är att på röret tillbaka upp til lakvariet från retur pump så sätter man ett T kors i ditt fall då om du anv 25mm så blir det en 25-20-25 T och en kulventil på avstickaren (20 millimetaren) och leda den tillbaka ner i sumpen och på så vis kunna ställa in flödet upp på ett lätt sätt då det ofta kan va riktigt lurigt att få till flödet med bara en kulventil på ledning som kommer från akvariet.

Så kör jag och det funkar klockrent.

Vattnet jag då ställer in att gå ner från returen igen! Ska då gå ner till nersläppet igen fast det är "skummat" ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det kanske är detta som gör "oväsnet" folk pratar om att saltvatten ska ha?

För under min korta tid har jag kört med både hydor skummare mce 600 och aqua medic och aldrig hört ett dugg ljud från akvariet! Men sen har jag hört hos andra riktigt mycket oväsen? är det sump som gör ljuden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...