Gå till innehåll

Hjälp med clowner


Belis

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har två clowner som har bott i mitt Akvarium cirka 6 mån och de sista två månaderna har de börjat bli väldigt skygga av sig. De håller sig 99 % längst bak i akvariet som tryckt mot glaset och de kommer bara fram när de får mat. De var jätte sociala ibörjan och tänke om de mår dåligt eller något? Uppskattar alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Jag har ocellaris.

Jag har två vänliga fiskar som jag inte kommer ihåg namnet på men de ser ut som Nemateleotris Magnifica fast lila istället för röda och sen har jag en grön mandarin och en räka.. Ingen bråkar med dem men de har dock ingen anemon fast har för mig att Mina clowner är odlade, har hört att de knappt vet vad anemon är för något då. De har koraller som ephyllia och så vidare men ingen som de gillar :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bör jag skaffa anemon till dem? :)

De beter sig skyggt och trycker till glaset tillsammans, de beter sig som de just kommit till akvariet förutom när man matar dem, då äter de från fingrarna utan problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte du ska skaffa en anemon, om du inte läst på "MYCKET", anemoner är djur som kan orsaka mer problem än de löser.

Ser du några rom? Det kan också bidra till att de håller sig nära en speciell plats.

Hur stort är akvariet?

Vad har du för koraller i karet? (Vissa clownpar väljer att bo i vissa mjukkoraller, och inte endast anemoner...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius
Tycker inte du ska skaffa en anemon, om du inte läst på "MYCKET", anemoner är djur som kan orsaka mer problem än de löser.

Ser du några rom? Det kan också bidra till att de håller sig nära en speciell plats.

Hur stort är akvariet?

Vad har du för koraller i karet? (Vissa clownpar väljer att bo i vissa mjukkoraller, och inte endast anemoner...)

Anemoner behöver inte vara speciellt svåra om man bara ger dom rätt förutsättningar.

Självklart kan det skilja mellan olika Anemoner men min uppfattning är att sätter man dom på en plats där dom kan skydda foden och inte för strömt, sen matar dom på det stället kommer dom oftast välja den platsen då dom vet att mat kommer till dom där.

Men som sagt detta är bara min uppfattning om 4 Olika Anemoner och det finns rätt många mer än detta.

Men som blackizzz skriver ge lite information om karet och om du kan se någon rom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, nej jag har inte sett rom i akvariet, är de lätt att se om de har lagt det?

Jag har cirka 60 l bara så det borde vara ganska lätt att se.

Jag är inte påläst om anemoner tänkte mera till framtiden att skaffa :)

tack för svaren hitills!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina clowner bor i min Sarcophyton, det är en lättskött mjukis. Om jag vore du skulle jag vänta med anemon tills du läst på om dom.

Jag skulle nog försöka skaffa t.ex. en lite större sarcophyton om du tycker dom är fina, dom är lättskötta och jag har sett många ocellaris clowner ta dom som anemon substitut. Om du får dom att bosätta sig i en korall så brukar man kunna flytta korallen så följer clownerna med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sarcophyton var jätte fina tyckte jag, kanske kan testa med den och se hur det går, i värsta fall så har jag ju bara en fin korall :)

Är de dyra? Kanske nått jag har fått för mig bara.

Tack alla för bra svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...