Gå till innehåll

Dubbel nano med gemensam sump


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Ja då var det dags att dyka ner i revet igen efter en tids växtakvariskt nörderi. Gött!

Jag inleder med detta lite mindre projekt men är öppen för att ev. expandera framöver.

Det blir inga bilder på ett par dagar då jag jobbar, men det kommer.

Projektet:

1xCocoon 3, 30 L

1xCocoon 5, 28 L

1xalukar, ca 85 L

Jag hade fyra genomföringar hemma, alla 32 mm. På tok förstora för projektet, men man tager vad man haver. Båda akvarierna är borrade med vars två hål. Ett av hålen på varje kar är lite högre än det andra och tanken är att strypa flödet på det undre för att få bort lite ljud. Vet inte om det funkar med de stora hålen, kanske inte behövs men nu är det borrat.

Nåon cm framför bakrutorna och genomföringarna sitter en BTN-slimline. Jag struntade i glas och hoppas att bakgrunden håller tätt. Bakgrunderna limmades så som man limmar glas. Det är ju inga stora ytor det handlar om och det kommer vara vatten på båda sidorna. I nuläget finns ingen överrinningskam, ev. tillkommer det. Kanske funkar med grönt trädgårdsnät?

I sumpen kommer vattennivån vara mer eller mindre maxad. Det är inga stora volymer som ryms i rören så översvämning är inga problem. Sumpen kommer heller inte limmas med sektioner, mest av lättja och att jag inte ser att fördelarna skulle väga mer. Det är ju så mycket vatten i sumpen och så lite i visningskaren. Har jag skummare i ena delen och retur pump i den andra slipper jag kanske mikrobubblor.

Skummaren blir en deltec MCE 600, något överdimensionerat. I sumpen blir det levande sten och sand. Ev en liten lampa framöver för algodling och lite mjukisar.

I visningsdelarna kommer jag maxa med nanobelysning så jag minst kommer över 1w/l. Finns gott om marina lampor med både vitt och blått ljus.

Fördelarna med detta system i jämförelse med ett traditionellt nanokar är många. Kraftig skumning, mycket sten i sump, stor vattenvolym och möjlighet till UVC och diverse filter. Ev. en DIY biopelletsreaktor.

Jag tänker mig kunna hålla ett clownpar i ett av karen och lite räkor, kanske någon chromis i det andra. Finns ju den där clowngobyn också, tämligen perfekt med tanke på storleken. Men det är lång tid innan dessa beslut måste fattas.

Kommer bli sparsamt med sten i visningskaren, mest för att vara grogrund för koraller. Stenen i sumpen står för filtrering. Mjukisar, knappar och massa LPS om det verkar funka i systemet. Kanske en liten montipora för att testa, men lite fokus på sistnämnda.

Jag hade bara en returpump på 2800l/h hemma, så den får det bli. Flödet delas till visningskaren med kranar och överskottet återgår till sump, förmodligen via mitt framtida biopelletsfilter, uvc osv.

Näringsämnen tänker jag mig vara tillräckliga med regelbundna vattenbyten. Med lite tur räcker det med ett VB i månaden då där kan vara lite koraller i förhållande till den stora vattenvolymen. Med lite mätningar visar det sig efterhand.

Streamers osv behövs inde då jag har möjlighet att få rejält flås från returen.

Huvubryet är just nu hur man får till ett snyggt rev på så liten yta. men jag tror på hatt hålla det lågt och ha en del sandyta. De flesta kar jag sett som jag gillar har ganska lite i karen. Mycket koraller är kul, men jag vet inte om jag tycker det är så snyggt med en fet revkoloss som tar mer än 70% av akvarievolymen. Vi får se.

Emotser tankar, kritik och idéer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har inte direkt hittat någon som kör så här på forumet men det är ju ganska gjutet om man vill köra nano enkelt. När jag kört in karet och stenen köper jag gärna lite småjoms om du har över. Typ alger, fraggar och kanske någon mjukis. Tänker att det nog är bra att börja försiktigt och känna av hur systemet beter sig innan man köper dyra djur.

Såg en bubble tip anemon i k-stad.. Hade varit fint i en av burkarna, men jag är för dåligt påläst. Blir kanske enorma. Kanske för litet system också..

Här är ett ganska litet kar jag gillar:

http://www.nano-reef.com/gallery/data/500/nano-reef-aquarium-spotlight-mangrove-marcello.png

Nu är ju det ganska mycket större och längre, men det borde gå att få ganska snyggt. Mer fokus på LPS än SPS i mitt tänkta system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har inte direkt hittat någon som kör så här på forumet men det är ju ganska gjutet om man vill köra nano enkelt. När jag kört in karet och stenen köper jag gärna lite småjoms om du har över. Typ alger, fraggar och kanske någon mjukis. Tänker att det nog är bra att börja försiktigt och känna av hur systemet beter sig innan man köper dyra djur.

Såg en bubble tip anemon i k-stad.. Hade varit fint i en av burkarna, men jag är för dåligt påläst. Blir kanske enorma. Kanske för litet system också..

Här är ett ganska litet kar jag gillar:

http://www.nano-reef.com/gallery/data/500/nano-reef-aquarium-spotlight-mangrove-marcello.png

Nu är ju det ganska mycket större och längre, men det borde gå att få ganska snyggt. Mer fokus på LPS än SPS i mitt tänkta system.

Jag har några BTA's och min erfarenhet är att de som är riktigt små med små tentakler brukar hålla sig så. Iaf under en längre period, vi kör också på flera små och allt eftersom saker växer sig förstora så brukar jag byta in dem på min zoobutik mot mindre exemplar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, god idé! Lite orolig för agressiviteten och att den ska flytta sig och döda allt liv. Är lite inne på att ha ett rev i bakre vänstra hörnet på cocoon 5 och ett lite mindre fram/höger. Med lite tur vill anemonen hålla sig där.. Ja vi får se, läsa mer först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack, så härligt bemötande i saltmaffian! :)

Känner att jag tappat hälften av kunskaperna, men de bör kunna byggas upp fort igen.

Tänkte köpa sten av Anders på zoologiska. Fråga: Anders sten är inkörd sedan läääänge. Vilket är att föredra, inkörd eller ny LS? Tänker att det kanske behövs skit från stenen för att få igång nitrifikation, om den andra stenen å andra sidan är inkörd borde man inte behöva vänta på nitrobacter osv. Tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, god idé! Lite orolig för agressiviteten och att den ska flytta sig och döda allt liv. Är lite inne på att ha ett rev i bakre vänstra hörnet på cocoon 5 och ett lite mindre fram/höger. Med lite tur vill anemonen hålla sig där.. Ja vi får se, läsa mer först.

Jag har varit väldigt förskonad från vandrande BTA's men å andra sidan har jag gett dem konstgjorda habitat.

De vill ha mycket ljus, lagom strömt och ett bra skydd för foten. Har jag inte haft någon bra skrev har de fått en lerkruka som jag sedan placerat på LS'en. Min egen empiriska forskning tyder på att de gärna vill ha foten helt skyddad och det är det viktigaste. Sedan matar jag dem också ett par ggr i veckan med mysis och annat smått. Läste en artikel av Anthony Calfo som ansåg att anemoner som aldrig/sällan får mat har större tendens att vandra för att leta efter "nya jaktmarker" vet dock inte om det stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne: Ja, det låter som en bra idé att blanda. Vet inte om Anders har ny sten.. Får kolla med honom. En annan idé är ju att vänta tills det dyker upp någon på guiden som säljer billig sten. Någon som har lite över att sälja? :)

Blöttvått: Har du någon juste artikel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne: Vad tror du om att ge lite utrymme i sumpen till att odla mjukisar och alger? Och hur belyser jag det?

Finns det någon jättebra anledning till varför jag borde limma sektioner i sumpen?

Belysning heter LED , bara o bygga något enkelt..

Limma sektioner.. Limma en baffel innan returpumpen , sätt nivån så hög du kan i första delen för skummare o sten antar jag , kanske plats för ett fragg raster då till lite mjukt.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir lite snabba ryck nu. Ska hämta några kilo LS på onsdag, så jag måste blanda salt imorgon kväll efter jobbet. Hinner därför inte med limning av sump. Tänker att det funkar så länge och att jag alltid kan uppgradera sumpen när det käns som en prioritering. Under turen kommer jag besöka lite saltbutiker. Mest för att inspireras och ev. köpa lite levande sand och lite krimskrams man behöver.

Imorgon och på onsdag får jag göra det sista på karet, dvs få till något överrinningsgaller och rördragning från genomföringarna. Blir vit avloppsrör med plug and play muffar/böjar. De har fungerat mycket bra till tidigare projekt.

Har ett överrinningsgaller som kan funka. Till andra karet kanske man kan köra med grönt trädgårdsnät med en siliconklick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har pillat lite här hemma några dagar nu och blev nyss klar till att ta lite bilder. Dagljuset läcker in så det blir inga prisvinnande bilder.

Så vad har hänt?

Jo, grundsystemet är igång sparkat. Sumpen tuffar med skummare (deltec MCE 600) och en biopelletsreaktor utan biopellets (gjord på en gammal koldioxidreaktor till växtkar). Returpumpen flåsar med sina hysteriska 2800l/h. Har en del retur slangdragning som verkar fungera bra med bypass och möjlighet att reglera alla flöden individuellt samt enkelt tömma vatten vid VB.

Från pumpen går vattnet till de två karen på 21 respektive 31 l.

Var hos Dan i Svedala och köpte lite levande sten. Fick med lite koraller som satt på. Kanske inte så mycket jättespännande, men det är kul att ha lite levande i! De kommer få flytta ner i sumpen efterhand som jag shoppar loss. Sammanlagt ca 22 kg sten. Funderar på att köpa någon oinkörd sten för att få med lite kryp.

En nanobelysningsramp gick sönder, har beställt reservlampa, en till ramp och några nano marine bulbar. Sitter några 6500K i nu.

Problem Ev. temperatur. Stooor skummare med kraftig pump, kraftig returpump, men ett ganska litet system. Frågan är hur varmt det kommer bli. ligger nog kring 27-28 idag. Får sätta på några datorfläktar mot ytan i sumpen. Däremot har jag lite belysning i systemet i jämförelse med vattenvolym. Det är bra.

Visioner och framtiden Steg ett blir att få igång belysningen på det andra karet snarast. Köpa sand till visningskaren och sumpen. Ev. en BTA till det låga karet. Sen köpa på små och snygga LPSer, kanppar och ricordeor. Sumpen är stor och rymlig och kan hålla ett gäng fiskar. Tänkte ev. ha någon bangai som jag gärna ser yngel på. Kanske en pistolräka och watchman goby i sumpen med. Kanske en eldkejsare.

Till viningskaren får det bli ett litet clownpar till den eventuella BTA. Tänker mig att jag byter ut clownerna när de blir större. Kanske vars en clowngoby i de små karen. Kanske räcker där.. Ev. en chromis om det inte känns för packat. Lite räkor. Kanske en eldräka i det ena och en arnoldräka i det andra. Lite pepparmintsräkor i sumpen för att fixa med glasrosor. Kan sen flyttas upp till viningskaren efter behov. Sniglar, ja. Eremiter, ja.

Har en liten galen idé..

Att istället för att köra två mindre kar köra ett lite större nanokar, nämligen cocoon 7.

cocoon%207_000.jpg

Över detta karet skulle dessutom en 60w LED ramp passa perfekt!

http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1362

Men det får dröja lite. Jag skulle kunna uppdatera sumpen med. Bygga en större som tar all plats i skåpet och är lite lägra. Limma lite sektioner, kanske en VB sektion. Det blir inte denna veckan..

post-4696-14468922194807_thumb.jpg

post-4696-14468922195006_thumb.jpg

post-4696-14468922195188_thumb.jpg

post-4696-14468922195392_thumb.jpg

post-4696-14468922195587_thumb.jpg

post-4696-14468922195771_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde bildbeskrivningarna, orutinerat..

Bild 1: Tada!

Bild 2: På skåpet med marinmonster på lådorna (tyvärr verkar det vara bibliska motiv på luckorna) Akvarierna hamnar över brösthöjd. Perfekt för mig. Slippa böja och huka för att kolla. Fin liten stol framför sumpen. Perfekt för att sitta på när man nördar i sumpen eller stå på nr man pillar på korallerna i visningsdelarna.

Bild 3: Ett litet temporärt rev. Revet kommer nog huvudsakligen att byggas med stenar som korallerna kommer på. Knepigt att bygga på höjden..

Bild 4: Överrinning och avrinning. På denna sitter ingen kam tyvärr.. Inget glas bakom BTN heller. Verkar funka bra! Lååånga och stooora rör. Kanske inte så snyggt, men syns inte framför karet.

Bild 5: UVC, nu kan jag ha delfiner i nanot! Vi får se om det kommer användas.. Kanske bra när jag har lite fisk. Jag kommer säkert få för mig att jag ska ha en gul kirurg eller foxfis i sumpen, så då är det bra att vara förberedd. Skummare, mmm!

Bild 6: Sumpen! Två fjuttiga t8 håller förhoppningsvis lite xenia och knappar vid liv. Får se om jag pallar sätta in mer ljus. Såg en 15 cm monstermask häromdagen. Mysigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne: Ja, det låter som en bra idé att blanda. Vet inte om Anders har ny sten.. Får kolla med honom. En annan idé är ju att vänta tills det dyker upp någon på guiden som säljer billig sten. Någon som har lite över att sälja? :)

Blöttvått: Har du någon juste artikel?

Nej faktiskt inte, men om du söker på Anthony Calfo så komme rdu få upp mängdvis. Jenkarna gör inte riktigt som vi..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagom projekt för tillfället och går nog att få till bra med. Handlar inte så mycket om att fylla ut, utan snarare att få till och få plats.

Perfa med rampen! Då kommer jag och kollar någon dag..?

Såg att du sålde ditt cocoon. Har inte du en 70w mh över då? PAX!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagom projekt för tillfället och går nog att få till bra med. Handlar inte så mycket om att fylla ut, utan snarare att få till och få plats.

Perfa med rampen! Då kommer jag och kollar någon dag..?

Såg att du sålde ditt cocoon. Har inte du en 70w mh över då? PAX!

bara hör av dig en dag för besök.. 70Waren bör ligga här någonstans :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...