Gå till innehåll

Driva LEDs med linjära nätagg?


mikoto

Rekommenderade inlägg

När jag köpte mitt LED kit från rapidled så fick jag med en extra diod.

Jag hade inget att göra med den egentligen så jag besluta mig för att prova något bara.

Jag gick till lokala erikshjälpen och gick igenom deras transformatorhög och hitta en fin liten linjär traffo på 3V med 400mA, DC. Jag köpte denna och koppla in okristligt och enkelt på diodens plus och minus pol och slog på den och mjöt av det fina ljuset. Givetvis med en kylfläns monterad.

Det jag undrar är: Finns det någon nackdel med det här som gör det dumt på ett eller annat vis? Jag vet att linjära traffos kan vara något opålitliga när det gäller att leverera en konstant spänning och ström och man bör nog ta lite i underkant på specs istället för överkant så att man inte kör sönder dioden. Kondensator känns spontant som man vill ha med fast det brukar redan vara installerat.

Men i övrigt, finns det något bra argument för att man ej ska driva små LED projekt med små linjära traffos?

Om det inte finns något problem där så kan man ju spinna vidare och fundera på om det inte även borde gå dimma dioden med en enkel linjär potentiometer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den spänning som anges på LED-chipet som forward voltage är den lägsta spänning som får dioden att "tända". Spänningar under denna är för låga för att få dioden att leda ström och den förblir svart.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså, på så sätt. Enligt Cree databladet står det 3.2-3.9V vid 350mA.

Hur pass tåliga är dioderna mot för hög spänning egentligen? Blir de tåligare mot en lite för hög spänning om strömmen är lägre? Hur märker man om spänningen är för hög, säger det "poff", slocknar den eller dör den långsamt under en längre-kortare tid? Många frågor :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Datablad på Cree CP-G: http://www.cree.com/products/pdf/XLampXP-G.pdf

Om du tittar på det övre diagrammet på sidan 5 så ser du sambandet mellan framspänningen och den ström du får vid den givna spänningen. Som du ser så är det ganska känsligt för variationer i spänning. Strömmen varierar mycket för en liten variation i spänning. Så det är ganska riskabelt.

Men vist går det att göra så om man vill köra en litet enkelt bygge.

När du säjer linjärt nätagg så kan det ju vara så att det i alla fall är ett ”stabbbat” (spänningsreglerat) , så att utspänningen är mycket stabil, då funkar det ju bättre än om det bara är en ”trafo” med likriktare och konding. Normalt sätt man ju i alla fall någon form av motstånd i serie för att ställa in vilken ström man vill ha, men i ditt fall så ligger ju utspänningen så pass lågt att det ändå fungerar.

Och går du upp för högt så säger det nog typ poff ganska så snabbt I alla fall om du kliver över med marginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, jo. Jag har känt att man inte ska lita för mycket på en 10 kronors begagnad "batteri eliminator" så jag skulle nog inte göra en serie större än tex 4st 3W dioder på en 10-12V adapter.

Annars vore det ju lockande att använda en av dessa 10W dioder som brukar ange 10-12V som lämplig spänning, med en 10V adapter tex.

Spänningsreglerat låter ju superbra, men de jag köpt och iaf tittat i brukar vara den enkla med en kondning och likriktare om det är DC.

Skulle man kunna bygga en egen spänningsreglerare? Det finns ju spänningsreglerare "färdiga" så som 7812 tex, men de är ju ganska begränsade i utspänningar. Iofs vore ju en 12V regulator perfekt till en 10W diod. Det kanske är svårt att bygga med diskreta komponenter.

Tack för svaret för övrigt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser ju ännu bättre ut. Det där borde ju kunna ge en fin drivare till en 10W diod, allt med delar som finns på vägen hem från sysselsättningen. Då är det bara diod som saknas, frågan är vilken temperatur som fungerar bäst om man ska köra solo... google.

Tack så mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...