Gå till innehåll

Utan sump och avrinning?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej!

På grund av brist på utrymme och estetik/ljudnivåtänkte jag köra utan sump och avrinningsbox om det är möjligt. Mitt största problem är var jag ska tillsätta exempelvis aktivt kol. Går det att bygga ett filterfack inne i karet där cirkulationen är god för detta ändamål eller har ni andra förslag? Brukar man lägga aktivt kol inne i sumpen?

Skit på yttvattnet har jag löst genom att vid behov sätta en pump som suger in vattnet med en liten tratt från ytan och sprutar ut det blandat med bubblor i karet vilket funkar bra i mitt diskuskar.

Mycket tacksam för tips

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var ska du ha skummare, värmare pumpar å dyligt.. ska du gömma allt bakom stenen då eller?

sry om ja lät neggo.. börjar bli sent nu

tänkte kapa tråden lite.. hur fasen gör ni som gömmer pumpar bakom stenarna när det e dax att rengöra pumpen eller om den pajar. river ni ner hela skiten då eller bygger ni upp stenen så att de går att ta borttyp en sten för att komma åt pumpen.. tänkte annars måste det ju va skitjobbigt att bygga om..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Du kan lämpligen tillsätta aktivt kol genom att lägga det i ett fack i ett ytterfilter som du säkert kan få tag på billigt. Slang i och ur karet på baksidan.

Visst gömmer man pumarna men gör det lätt att plocka upp dom om du vill köra utan sump. Du kan även sätta ihop ett par pumar och plocka upp alla flera på en gång vid renöring. Se bara till att ha fritt bakom stenr och göm do där.

//Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen.

var ska du ha skummare, värmare pumpar å dyligt.. ska du gömma allt bakom stenen då eller?

sry om ja lät neggo.. börjar bli sent nu

Ingen fara, jag hade gärna haft en sump om utrymme fanns. Jag tänker ha påhängsskummare alt en man kan ställa på golvet. Pumpen, en stream måste jag ju ändå ha i karet oavsett sump/ytavrinning. Värmaren går lätt att gömma i karet.

Tänkte också bygga ställningar som jag kan stapla den levande stenen på samtidigt som jag kan gömma lättåtkomlig utrustning och skapa mer gömställen åt invånarna. Idén från Reefkeeping: http://www.reefkeeping.com/issues/2004-04/totm/index.htm

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Hej!

Du kan lämpligen tillsätta aktivt kol genom att lägga det i ett fack i ett ytterfilter som du säkert kan få tag på billigt. Slang i och ur karet på baksidan."

Ja det kanske får bli det för det går inte att ha det inne i karet helt enkelt upphängt i en behållare där genomströmningen är god? Hur brukar man tillsätta kolet? Läggs det direkt i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...