jojjen Postat 15 januari 2005 Postat 15 januari 2005 Jag har sett på bilder att endel har växter i en refugiumdel i sumpen... vad är det för växter man använder sig av där? Citera
aerie Postat 15 januari 2005 Postat 15 januari 2005 För tillfället kör jag med Caulerpa i refugiumet,det är lite preliminärt ännu. Citera
jojjen Postat 19 januari 2005 Författare Postat 19 januari 2005 Vilken cirkulation är lämpligt att ha genom refugiumdelen i sumpen? kan en 100l/h vara lagom för ett 30 liters refugium?Vad är sen lämpligast att mata refugiumet med för vatten? "rent" vatten som har passerat skummaren eller "smutsigt" från huvudkaret? Citera
wrang Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Hejsan.Nja det heter ej Växter i saltvattens intresset utan man använder olika alger, tex Callulerpa. Callulerpan finns i många olika varianter.Har även sett att andra även odlar bubbelalger. (kommer ej på just nu vad de heter )Tanken med refugium är ju att odla massa i denna och skörda algerna då dessa binder upp "skiten" i karet. Skördar man då så tar man bort skiten som finns lagrad i algen. Det är bla detta som händer om Callulerpan krashar/dör att allt skit som den lagrat i sina blad frigörs å man får en nitrat/nitrit chock i karet.Annat bra med refugium att mindre småkryp som skulle bli uppätna med en gång i karet hinner föröka sig och man får en naturligt flöde utav mat för fiskar och koraller.Djuren som jag menar är bla artemia och andra hjuldjur, hoppmärlor och små kräftdjur Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.