cheva Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 jag skulle vila ha fat i blå musler jag hörde att musler filtrerar vattnet från nitrat och fosfor det pågår ett prosjekt uppe vid Kalmar ute i havet men dom växer långsamt progrund av vattnet har för lågt salt halt vad jag hörde så sk dom filtrera 300 liter vatten om dygnet jag skulle vila starta ett litet projekt i ett av mina sumpar så är det nån som vet var man kan få fat i musler Citera
Chrille_B Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 du kan ju köpa tridacna musslor, de filterar med vattnet och är snygga att titta på...mvh/chrille Citera
cheva Postat 26 juni 2011 Författare Postat 26 juni 2011 tak för tipset men det ska vara vanlig blå mussla Citera
Piraterna Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Bara gå ut på västkusten och plocka men jag tvivlar på att de klarar värmen. Om somrarna blir det musseldöd om värmen är för hög Citera
Lasse Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Gå till fiskaffären och köp en nätkasse med musslor och ta ut de som lever. Men ett normalt saltvattenskar är nog för varmt för vår normala blåmussla - men testa.MVH LasseBlöttVått han före med samma budskap:) Citera
Lasse Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Om du kan få någon importör av akvariefisk att ta in den gröna musslan Perna viridis åt dig så skulle det funka. Jag har sett denna mussla på listor från exportör i asien (levande då alltså) Om denna mussla kan du läsa härMVH Lasse Citera
alexochingencarina Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Triton har blåmusslor ibland. Dom kan nog ta hem. Lite långt från dej dock. Citera
Lasse Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Triton har blåmusslor ibland. Dom kan nog ta hem. Lite långt från dej dock.Det bör inte vara den vanliga blåmusslan (Mytilus edulis) eftersom den har svårt att överleva i temperaturer över 23-25 grader.MVH Lasse Citera
alexochingencarina Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Nä precis. Dom har haft just den som du skrev om lasse. Tror inte dom nätade blåmusslor säljs i akvariebutiker Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.