Gå till innehåll

Misstanke av vita prick, panik eller vänta?


Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag köpte en Brun kirurg för nån veckan sen eller vad det var och nu misstänker jag att den har fått pricken! Jag är inte helt hundra, men kan det vara möjligt att det är partiklar som fastnat? Dem andra fiskarna verkar inte vara smittade förutom min ena clownfisk som verkar ha en sån där 3 prickar av nåt slag, men om det är partiklar eller prickar det vet jag inte. Frågan är om jag ska få panik och sätta upp ett karantän akvarium eller ska jag vänta? Saken är det att alla fiskar äter som svin när jag matar och jag matar 2 gånger per dag.

Så vad tror ni? Kommer detta leda till mina fiskars död eller är det bara tillfälligt? Salthalten är 1.023, kan hända den stiger till 1.025 om jag har glömt att fylla på med sötvatten från avdunstningen efter nåt dygn. Temperaturen ligger på 27 grader och detta är dock p.g.a. att det är sommar och jag är glad att jag har 27 grader som högst.

Till er som kommer rekommendera att jag ska sänka salthalten tror jag inte är en bra idé då jag har lägre djur så som sniglar och eremitkrabbor och mina skivanemoner. Sen höja temperatur är nog inte lämpligt för korallerna dör vid 28 grader. Min kirurg verkar inte vara stressad av sig och inte iheller min clownfisk, för dem äter både två varenda matbit de fångar och min kirurg har hittat ett gömställe till sig när det blir natt och han är inte rädd när man sitter med trynet i glasrutan och njuter av hans majsetiska kroppsbyggnad.

Bockar och bugar för er som vill hjälpa mig!

MVH Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade prick på min Zebrasoma scopas (är det din bruna kirurg?) när den nyinförskaffades. Lite prick på kirurger när man flyttar dem är vanligt. Bäst är nog att avvakta några dagar med eventuellt UV och ozon påslaget. Dramatiska åtgärder riskerar bara djurens liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer tala från egen erfarenhet i det här fallet.

Det är svårt att identifiera vita prick utan att ha tillgång till hudprover och mikroskop, men du kan observera beteendet. Om en fisk har ektoparasiter så kommer du se att den tycker det är jobbigt, oftast med beteende som hastiga simmanövrer (flashing) samt att fisken försöker skrapa sig mot glas, sand eller sten (man får anta att det kliar). Om du ser detta beteende så är det mycket sannolikt infektion och du bör ta ut fisken(arna).

Vad man skall känna till är att dessa parasiter lever i cykler, det vuxna stadiet som vi akvarister tenderar att se är Trophont-stadiet. Det är de vita prickarna, parasiten lever i detta stadium i ca en vecka lite beroende på betingelserna i vattnet (temperatur etc) för att sedan släppa värddjuret och sjunka till botten (Tomont-stadie) dfär den förpuppas. Efter ytterligare en tid här så brister parasiten och en ofantligt ökad mängd frisimmande parasiter frigörs nu (Theronter). Dessa frisimmande parasiter har en ganska kort tid på sig att finna ett värd djur innan de dör.

Det jobbiga är att man kan lätt tro att fiskarna tillfrisknat för att prickarna försvinner, t.ex. att man matat med vitlök eller andra husmorskurer. Detta är dock förrädiskt då parasiterna i själva verket kanske släppt fisken ligger och delar sig i gruset för att sedan återvända i kraftig styrka. Stadiet när parasiterna delar sig kan variera men man räknar med mellan ett par dagar till tre veckor. Detta stadium, när larverna är i Tomontstadiet är inte mottagliga för medicinering. Att UV-ljus skall hjälpa är dessutom mycket osannolikt enligt de flesta som studerar detta. UV-C kan möjligtvis ta en del av de frisimmande parasiterna, dock har de flesta sin UV-C pump i sumpen där parasiterna normalt sett aldrig befinner sig. Man kan nog öka sin chanser genom att sätta UV-C pumpen i akvariet men man skall veta att en Tomont delar sig i upp till 200-800 frisimmande Theronter - att alla dessa skall sugas upp av UV-C är nog föga sannolikt. Tyvärr säljs UV-C som den ultimata lösningen på parasiter, något det alltså sällan är.

Mitt råd är, fånga fiskar som beter sig avvikande, sätt dom i karantän och och sänk saliniteten, höj temperaturen och vänta. Försök medicinera med koppar vilket dödar parasiterna. Den låga saliniteten försvårar för parasiterna att bita sig fast i fisken pånytt. Den höga temperaturen snabbar på parasiternas livscykel (men höj den långsamt, en grad per dag är rimligt).

Några varningar, vid låg salinitet tenderar pH att sänkas. Detta är oftast ok eftersom effekterna av ammonium/ammoniak då är lägre. Men man kan frestas att höja pH via tillsatser men detta ökar de giftiga effekterna av ammonium/ammoniak. Undertecknad lärde sig detta den hårda vägen, hade gymnasiekemin suttit kvar hade jag aldrig gjort så. Dina fiskar bör hållas i karantän i 4 veckor för att vara säker på att cykeln har gått klart - en lång och tråkig väntan. Likaså är det denna tid du skall hålla koll på resten av invånarna i akvariet. Tillsätt heller ingen ny fisk under denna tid.

Man kan såklart chansa och hoppas på att man rider ut parasiterna, men om det verkligen handlar om Cryptocaryon irritans så är det en chansning med hög riskfaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall tillägga att all hantering av fisk riskerar deras liv, att flytta en fisk till karantän kan även innebära att den dör pga av stress, felaktig hantering etc. Men man har ju även de (för stunden) friska fiskarna att tänka på också. Risk managment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick något som liknade vita prick på min gula kirurg samt elddvärgkejsare ca 3 veckor efter inköp. Det var inte så många prickar kejsaren hade mest prickar på rygg-och stjärtfenan samt runt munnen, kirurgen hade mitt på kroppen. Det såg ut som putsarräkorna var på och hjälpte kejsaren med prickarna, kunde dock inte se om det putsade bort några prickar men de var där och putsade i alla fall. Jag gjorde ett extra vattenbyte samt ökade ozonkoncentrationen, efter ca 1 vecka var prickarna borta. Det är nu ca 3 månader sedan och prickarna har inte kommit tillbaka.

Jag har en gång haft ett riktigt "vitaprickutbrott" på mina sötvattensfiskar och då såg det ut som om någon pudrat dem med florsocker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon hjälper mot de flesta parasitsjukdommar som har frisimmande stadier men det räcker inte med en underhållsdos - man får öka lite grand med känsla. Numera använder jag inte ozon konstant utan vid nyintroduktion och när jag vill bränna en del gulämnen i vattnet. Eftersom parasiterna endast sitter en kortare tid (varierar med typ) så är det absolut bästa sättet som jag provat för en hobbyakvarist att ta en hink med vatten (gärna hälften gammal - hälften nytt). Lägga i en liten cirkulationspump -Lyfta över den drabbade fisken och täcka över. Vid överlyftningen kan man doppa den drabbade fisken i sötvatten (kranvatten - ej RO) i 3 till 5 minuter. Samtidigt som man gör detta förebereder man en ny hink med vatten som får stå över natten. Efter ungefär ett dygn lyfter man över fisken i den nya hinken och gör rent pumpen och den gamla hinken i sötvatten. Om det behövs ett nytt sötvattensdopp innan fisken läggs i det nya vattnet. I med pumpen i det nya vattnet och förbered en ny hink för nästa dag. Så här gör man i ca 5 - 7 dagar och jag garanterar att fisken är fri från synliga parasiter efter detta. Om fisken är väldigt angripen så är det inte säkert att den klarar sig men jag har inte haft någon som stryket med. fördelen med detta förfarande är att man tar bort pesthärden från akvariet - varje prick blir upphov till alla de frisimmande som Krillo beskriver om den får falla ner i akvariet. Faller den i din hink så häller du helt enkelt ut den när du lyfter över fisken i det nya vattnet vilket är den andra fördelen med metoden. Den tredje är att inga kemikalier används. Fördel fyra är att om man ställer hinken mörkt och med lock så stressas inte fisken så mycket. Det är bara vid själva överflyttandet som detta sker. Konstigt nog har man visat att fisk efter regelbundet (varje dag) ha blivit behandlade på detta sätt (håvning) efter ca 4 - 7 dagar inte visar några som helst förhöjda stresshormoner i blodet (en äldre amerikansk undersökning på laxfiskar).

Teoretiskt så kan man invända att det kan finnas cystade parasiter i huvudakvariet som kan återangripa de som behandlads. Min erfarenhet med det är dels att man skall plocka upp fisken så fort man konstaterat angreppet och om ingen annan fisk blivit angripen i huvudakvariet under behandlingen så funkar det ganska bra med att lyfta tillbaka den drabbade efter ca 7 - 14 dagar (eller när den varit prickfri i 2 - 4 dagar).

Men Ted - förhasta dig inte - konstatera först att prickarna ökar - ibland klara fiskens immunförsvar av att fixa detta själv. Ser du dock att prickangreppet ökar - försök göra då som jag beskriver (eller använd någon annan metod som rekommenderas dig). Men min erfarenhet att har du inte tillgång till ozon så skall fisken ut ur akvariet för att minska infektionstrycket på de andra fiskarna. UV-C fungerar i de flesta fall som en minsknig av infektionstrycket, beroende på det som Krillo skriver. Ibland räcker det med denna minskning för fisken skall återhämta sig och att andra inte skall drabbas men oftast inte. Ozonet tar död på det frisimmande stadiet åtminstone och hinkmetoden tar ur smittokällan från akvariet och hindrar återinfektion. Koppar går att använda i ett tomt kar, men det skall då vara utan bottenmaterial eller gömställen. Lerkruka går bra som gömställe men allt kalkbaserat neutraliserar kopparen rätt snabbt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare gott folk! Det var falskt alarm, det var inte vita pricken utan det var partiklar som hade fastnat på fiskarnas kroppar när jag hade städat min Deltec MCE 600 skummare och hade startat den igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...