Gå till innehåll

Mitt första saltvattenkar !


Floppo

Rekommenderade inlägg

Halloj. Har suttit och läst massor på denna sida , Har kört vanligt sötvattenkar i säkert 10 år . Men nu är det dags att införskaffa sig ett saltvattenkar , På fredag åker jag och hämtar ett RSM 130 . Någon som har lite bra tips och råd så är jag tacksam .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj . Tänkte kolla med er . Undrar om ni tycker jag ska köpa ny levande sten eller beg.? + Att han hade levande grus som hade dött men man kan väll få gruset att leva igen eller har jag läst fel om de? tacksam för svar !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj . Tänkte kolla med er . Undrar om ni tycker jag ska köpa ny levande sten eller beg.? + Att han hade levande grus som hade dött men man kan väll få gruset att leva igen eller har jag läst fel om de? tacksam för svar !

Ang. stenen. Det fungerar med bägge varianterna men kolla vem och varför de säljer stenen om du köper begagnad (undvik ev. koppar medicinerad)

Gruset skulle jag nog inte använda kan finnas mycket skräp i sanden. Bättre att köpa en ny säck med levande sand.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går fint att använda gruset igen, men tvätta igenom den först bara ordentligt så att allt det döda sköljs bort och inte ligger och ruttnar i ditt akvarie.

Det är synd att slänga korallgrus som plockats från reven tycker jag. Och ja, gruset kan leva igen :-) Det blir levande av stenen du har i, livet sprider sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Daniel, stenen kan funka med gruset/sanden skulle jag kassera.

Innan du fyller på med grus/sand så ska du placera ut din sten som du vill ha den så att den inte rasar om du sätter ut den på sanden och du skaffar fiskar eller andra djur som gräver in under stenen.

Kolla i avdelningen för RSM i forumet, där hittar du massvis med nyttig information och mängder av bra tips.

Lycka till och varmt välkommen i en bitande hobby! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej . Tack för alla snabba svar !!:) jag funderar på att kanske köpa hälften beg och hälften nytt . Hade tänkt mig att kanske kasta i 30 40 kilo levande sten . Vad tror ni om de ? Och hur mkt grus ska jag köpa tycker ni ?:) han frågade om jag ville ta vatten från hans stora kar så kunde jag starta mitt direkt plus slänga i fisk ? Vart lite osäker på det . Vad tror ni ? Är nybörjare inom detta därför alla frågor hehe :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge: Ditt svar är förvirrande även om det ändå framgår att det är Tidaholms Daniel du pratar om. Men alla som skrivit här i tråden utom dig heter just Daniel :-)

30-40 kilo låter väldigt mycket. Du borde nog prova med max 20 kilo till att börja med tror jag, utan att ha sett hur stenen ser ut. Jag har 20 kilo och det är ganska mycket sten.

9 kilo sand borde fungera till ett lager, fast ska du ha grävande djur vill du nog ha 18 kilo iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Kan börja med 20 då . Han ska sälja sin sten pga han ska sälja sitt stora kar . så fick köpa vad jag ville ur de . Tänkte direkt på stenen då . Svårt för mig att få tag på här där jag bor . Finns knappt nått zoo i närheten som säljer saltvattens saker .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem med att få tag på sten :-) Men så länge du inte har ett andra akvarie att lägga överbliven sten i eller så så tror jag att 40 kilo blir monstermycket. Kolla runt lite i RSM trådarna annars här och kolla hur mycket sten de brukar ha, så får du en bra bild av saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge: Ditt svar är förvirrande även om det ändå framgår att det är Tidaholms Daniel du pratar om. Men alla som skrivit här i tråden utom dig heter just Daniel :-)

30-40 kilo låter väldigt mycket. Du borde nog prova med max 20 kilo till att börja med tror jag, utan att ha sett hur stenen ser ut. Jag har 20 kilo och det är ganska mycket sten.

9 kilo sand borde fungera till ett lager, fast ska du ha grävande djur vill du nog ha 18 kilo iaf.

Haha, ja där ser man vad det ger att svara till personen med dess riktiga namn. :)

Jag svarade på Daniel innan dig, du han flika in ditt svar innan jag skrivit klart mitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo ska läsa lite där när jag kommer hem i dag . Är på jobbet nu zzz så tråkigt haha . Vad tror ni om vattnet som jag skrev oxå ?

För min del så låter det som att du får med en massa smutsigt vatten. Bättre att du blandar upp nytt vatten, sen när du har karet på plats så kan du bygga upp ditt rev och hälla i det nya vattnet. Har du ingen möjlighet att blanda vatten innan du får karet på plats så ta det vatten du kan och sen när du köpt ett eget paket/hink med salt så tömmer du ut så mycket som du kan och fyller sen upp med nytt vatten. De nyttiga bakterierna du är ute efter sitter på stenen.

Vänta då också med att fylla på med sand tills att du har kört stenen ett tag då en del material lossnar från stenen och du har lättare att suga upp det om du inte har någon sand i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du blåser runt det mesta från stenen med en vanlig powerhead när du har stenen i vattnet. Låter du det sen lägga sig på botten så suger du upp det med en vanlig slang med hjälp av hävert.

För att rensa den riktigt bra kan en oanvänd, avsköljd diskborste och en tandborste funka bra, då kommer garanterat det mesta att lossna. :)

Du kan också sätta ett innerfilter i karet och sen sätta ett antal pumpar att blåsa rakt på stenen, då kommer smutsen upp i vattnet och fastnar i ditt filter, men en del kan ändå lägga sig under stenen, så luft på den för att ta det sista med hävert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta funkar rätt bra. Själv har jag testat en 4-5 sorter tror jag, men de jag varit mest nöjd med är Tropic Marin Bio Actif, Tropic Marin Pro Reef samt H2Ocean D&D (Deltecs märke). De har alla löst sig snabbt och bra utan att lämna rester efter sig.

Du hittar recensioner om olika sorters salt i Produktguiden. Länk längst upp i menyraden. Direktlänk: https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showcat.php?cat=14

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till den rätta sidan av akvariehobbyn :)

RSM130 är ett utmärkt första kar, tänkte bara ge lite tips om det, om du inte hittat det redan.

Orginalskummaren som följer med fungerar okej, men många väljer att byta den mot en =-infoxunter050"]tzune 9002 skummare istället. Denna har en lägre ljudnivå och anses skumma bättre/mer effektivt. Den är dessutom en av de få skummare som får plats i det lilla utrymmet som finns i sumpen bakom RSM130. Den finns att köpa hos de flesta webbshoppar.

Jag skulle rekommendera att investera i någon form av =-infoxunter036"]automatiskt vattenpåfyllningsystem . RSM130 är ganska känsligt för vattennivån i sumpen och när vattnet dunstar, vilket går ganska fort, börjar pumparna blåsa ut massa luftbubblor. Innan jag skaffade en sådan behövde jag fylla på vatten ungefär varannan dag, vilket höll på att driva sambon till vansinne. ("-Nej vi kan tyvärr inte åka och hälsa på svärföräldrrana denna helgen eftersom jag måste passa mitt akvarium" ;) )

Var uppmärksam på temperaturen i ditt kar. Många RSM-användare märker att temperaturen kryper upp mot 30 grader+ under varmare dagar. Det finns en ensam fläkt längst längst bak till vänster, se till att denna alltid snurrar.

Originalpumparna kan ibland krångla lite om de varit avstängda, tex under ett vattenbyte. Se till så att båda går igång ordentligt, och ha gärna en av pumparna riktade mot ytan.

Det finns en hel del tillbehör att köpa till, jag köpte ytavrinningen vilket jag varmt kan rekommendera.

Ge oss gärna lite bilder när karet är igång :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eldy tack för ditt svar . Sitter och kollar lite på sakerna du skrev om nu . Det är en begagnat kar jag ska hämta så ska se vad som ligger i . Har inte frågat vad de sitter för pumpar och skummare . Vet bara att de sitter en extra i det . Jätte tacksam för ditt svar :) hoppas allt kommer gå bra på fredag hehe är nervös :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...