Gå till innehåll

Höja nitraten...


akvarium123

Rekommenderade inlägg

Receptet igen.

Ta 40 gram natriumnitrat (chilesalpeter) eller kaliumnitrat (salpeter) i en 500 ml petflaska. Fyll upp med vatten till 500 gram. Blanda väl. 1 ml av denna stamlösning höjer 100 liter ungefär 0,5 ppm. Bägge hittar du i krydhyllan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen guru men jag får bättre tillväxt på montiporor om jag har lite mer nitrat i vattnet, har dock aldrig sett nåtn positivt med fosfat men antar att omätbara mängder räcker.

Mina Acron reagerar inte alls lika positivt till nitrat, det är inte så att dom stannar upp men jag får inte samma extra tillväxt som med montin o nitratökning(2-3ppm).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Tror at generellt så har våre koraller mindre tilgang på mat enn i havet der tilgangen er 24 timer i døgnet. Prøv og fore med mer korall for (zooplankton) i stedet for og høye nitraten. Jeg har ingen målbar nitrat og har begynt og fore mer, forer nå korallene 2 ganger om dagen og kan se stor økning i vekst og polypp utvidelse. Mine sps koraller har etter økning i for mengde polyppene ute hele døgnet.

Har sett fler eksemler på at koraller som lever under dårlige lysforhold kan klare seg godt hvis de blir foret godt med f eks zooplankton. Koraller som får for lite mat mister ofte vev innerst og ved de nederste grenene, dette skyldes at de må prioritere vevet som er nærmere lyset.

Blinken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror at generellt så har våre koraller mindre tilgang på mat enn i havet der tilgangen er 24 timer i døgnet. Prøv og fore med mer korall for (zooplankton) i stedet for og høye nitraten. Jeg har ingen målbar nitrat og har begynt og fore mer, forer nå korallene 2 ganger om dagen og kan se stor økning i vekst og polypp utvidelse. Mine sps koraller har etter økning i for mengde polyppene ute hele døgnet.

Jag har också funderat på det där och är nog benägen att instämma i att ökad matning ofta kan ersätta nitrat- eller aminosyradoseringar. Men det finns ju tankar om att en förhöjd nitrathalt (jämfört med naturliga halter) skulle ha fördelaktiga effekter på akvariet. Lasse kan säkert utveckla argumenten om han orkar dra dem igen?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja visst kan ökad matning ersätta doseringen av rena kväveprodukter - man tillför ju kväve i en annan form bara. Av matens kväve går ca 60 - 80 % direkt ut i vattnet via gälarna som ammonium, det nitrifieras omedlbart till nitrat. Nu förutsätter jag att den ökade matningen tas upp av djur och inte sjunker ner och ruttnar. Gör det det så tar det lite mer tid men då å andra sidan omvandlas nästan allt kväve till ammonium som sedan snabtt nitrifieras och resultatet blir än en gång nitrat.

Om inte nitrifieringen är tillräcklig snabb så kan ammonium tillfälligvis anlagras i vattenkolumnen - oftast inte så stora mängder att det finns någon risk för bildning av farliga nivåer ammoniak men många erfarenheter har visat att åtminstone vad gäller sötvattensalger så är fri ammonium en triggande faktor. Tänka på här om man väljer detta spår är att man samtidigt får med fosfor....

Till det andra som Claes skriver så är min uppfattning att om man har sandbottnar, DSB, mycket porös LS och annat där det kan uppkomma syrefria habitat så är det en försiktighetåtgärd att se till att man har en grundnivå av nitrat - 5 - 10 ppm. Speciellt om man använder någon form av organisk kolkälla. Varför? För att förstå detta så måste man se lite på naturen hos den bakteriegrupp som brukar kallas heterotrofa bakterier. Det är bakterier som kan liknas vid bakterievärldens rovdjur. Det är dessa som gynnas av organisk kolkälla genom att växa till i biomassa. Även om det är så att man kan skumma bort en del av bakterieproduktionen så återstår en stor del i sand och på andra ytor. Normalt så sköter dessa bakterier sin metabolism (ämnesomsättning, förbränning) genom att använda syrgasmolekylen som elektronacceptor i den aktuella förbränningscykeln - citronsyracykel eller Krebs cykel. Vid en syrefri situation har många av dessa bakterier en reservplan för att kunna fortsätta växa och leva. de kastar in en annan molekyl för att sköta syremolekylens roll. Detta är dock mer energikrävande och ger ett sämre resultat och ett långsammare förlopp än vid syreförbränning. Den första molekylen som används är nitratmolekylen om den finns tillgänglig. Det är detta faktum som vi utnyttjar vid flera av denitrifikationsmetoderna som omvandlar nitrat till kvävgas och vatten. Finns inte nitrat tillgängligt så utnyttjar bakterierna sulfatjonen till att göra syret eller nitratens jobb i förbränningscykeln. Här kommer nackdelen - svavelväte är restproduktionen av denna process. I ett normalt syresatt akvarium är svavelvätet inte någon större fara eftersom det oxideras ganska snabbt vid kontakt med syrgas. Men kommer det ut en stor mängd så kan problem uppstå. exempelvis om ett bakteriellt eller mekaniskt filter har stannats och plötsligen kör igång. Även i sumputrymmen och andra utrymmen som kan bli syrefria finns denna fara. Att ha lite nitrat i vattnet är då en försäkran att situationen med svavelväteproduktion inte uppstår lika lätt - man köper tid och så vidare. Personligen skulle jag inte vilja köra mina kar på 0 i nitratnivå - då går det fort om något händer. Även vid DSB kan det vara lite vanskligt med 0 nivå eftersom det givetvis en bit ner i sanden både är syrefritt och nitratfattigt. Eftersom de heterotrofa bakterierna i akvarium oftast är begränsade av brist på organiskt kol så blir denna problematik än värre när man använder kolkälla.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Receptet igen.

Ta 40 gram natriumnitrat (chilesalpeter) eller kaliumnitrat (salpeter) i en 500 ml petflaska. Fyll upp med vatten till 500 gram. Blanda väl. 1 ml av denna stamlösning höjer 100 liter ungefär 0,5 ppm. Bägge hittar du i krydhyllan.

MVH Lasse

Bara så jag räknat rätt nu, med denna blandning höjer jag mina 400 liter vatten med 1ppm om jag tillför 8ml?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man egentligen skulle önska är ju att man kan dosera och därefter kunna mäta sig till en höjning, men oavsett om du ökar med 0,5 eller 1 ppm så går ju det inte att mäta. Mäter du 0 idag så kan det absolut inte vara farligt att öka med 1 ppm direkt, det skulle jag gjort i alla fall.

Du har det bra du:) Jag har ju använt ett nitrat test som visar helt galet, så jag kämpar mig neråt nu med vodka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...