Gå till innehåll

Fungerar Nitrattest med osmosvatten?


nike83

Rekommenderade inlägg

Jo, jag mätte Nitrat i förrgår när jag skulle göra mitt vattenbyte. Saliferts Nitrattest test gav utslag på Nitrat på ca 0.5ppm. Dock hade saltet bara varit blandat i 20 timmar, men lite halvbra omrörning.... Jag mätte då salthalten till 1.018.

Jag mätte nyss med osmosvatten utan salt, och fick inget utslag på Nitrat.

borde jag ha fått det?

jag har haft mitt osmosmembran i snart 3 år, men bytt de 2 andra filtren varje år. så jag funderar på om det börjar "ge upp"?!?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,5 ppm ligger inom felgränsen och kan bero på för låg kloridhalt eftersom du låg på 1.018. Testen på dit RO vatten är pålitligare - inga störjoner. Med hänsyn till nitrathalten är ditt membran ok. Ger den lika mycket nu? Ett tapp i kapaciteten brukar vara bästa indikationen på byte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,5 ppm ligger inom felgränsen och kan bero på för låg kloridhalt eftersom du låg på 1.018. Testen på dit RO vatten är pålitligare - inga störjoner. Med hänsyn till nitrathalten är ditt membran ok. Ger den lika mycket nu? Ett tapp i kapaciteten brukar vara bästa indikationen på byte.

MVH Lasse

jag tycker snarare att kapaciteten har ökat en hel del.... tänkte om de var ett tecken på att den "släpper igenom" för mycket?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är varmare nu i vattnet från kallvattenskranen än på vintern vilket gör att genomsläppningen blir större. Enligt min erfarehet så påverkar det föroreningarna ytterst marginellt. Ledningstalet i den RO anlägg jag har kört påverkas nästan inte alls - bara marginellt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...