Gå till innehåll

hur länge ska saltet blandas?


freddi36

Rekommenderade inlägg

skulle göra ett vattenbyte idag och jag hade gjort iordning saltvatten igår. men idag såg jag att jag hade blandat för lite så jag fyllde på med mer vatten och salt. nu har det snurrat i ca 3 och 1/2 timme. kan jag använda det nu eller ska det blandas längre? det är ca 10 % av den totala akvarievolymen. hela vattenbytet är ca 16 % av akvarievolymen. dvs jag hade 6 % vatten sedan igår och sen fyllde jag på med 10 % idag för 3 och 1/2 timme sedan så hela bytet är på ca 16 %

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har på senare år slappnat av en hel del vad gäller användandet av nyblandat saltvatten. Numera när jag gör vattenbyten så stänger av bara av huvudpumpen, tar ut 10% av systemvolymen ur sumpen, blandar salt och vatten i en hink, petar i det i sumpen och låter skummaren lufta det 15 min. Sen slår jag på huvudpumpen. Korallerna svarar med fin polypexpansion och verkar gilla det. Fiskarna bryr sig knappast.

Jag använder saltet Tropic Marin Pro; i mina händer löser det sig på någon minut och lämnar ingen rest.

Jag skulle med andra ord inte oroa mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har på senare år slappnat av en hel del vad gäller användandet av nyblandat saltvatten. Numera när jag gör vattenbyten så stänger av bara av huvudpumpen, tar ut 10% av systemvolymen ur sumpen, blandar salt och vatten i en hink, petar i det i sumpen och låter skummaren lufta det 15 min. Sen slår jag på huvudpumpen. Korallerna svarar med fin polypexpansion och verkar gilla det. Fiskarna bryr sig knappast.

Jag använder saltet Tropic Marin Pro; i mina händer löser det sig på någon minut och lämnar ingen rest.

Jag skulle med andra ord inte oroa mig.

vad bra
:)

jag brukar låta saltet lösa sig i en hink med en pump under natten sen använder jag det nästa dag. men om du gör så så ska det väl inte va några problem
:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

lånar lite här..har fundera på blanda själv?? är det bara och gå efter tabbelen i "saltvattenskemi för dummies"??

och hälla i salt(vad man nu har fär märke i osmos vatten ?låta det snurra ett tag sen har jag saltvatten?

köper nämligen idag från min lokala zoo affär men känner kanske blir billigare gör själv än 5KR/L osmos 3kr/L

det är ju en stor investering iställe för några hundra då och då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...