Gå till innehåll

Skydda aluminiumram mot saltfrät.


phbubbla

Rekommenderade inlägg

För ett par år sedan var det stora skriverier om aluminiumkar och saltvatten. Salt fräter ofta på metallen och rostar upp nitar i stag osv.

När det kommer till att skydda mot detta angrepp, räcker det med att skydda mittenstaget eller rekommenderas även att lägga in plexi/glas under övre aluminiumramen också?

Avser ett större kar, 375l.

Mvh

Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en tub med akvariesilikon och smeta på undersidan ifall den är oskyddad. Om du inte fyllt karet ännu så hade jag bytt ut nitarna mot rostfria, sen salt lite silikon-smet på undersidan av den med, alternativt bytt ut den mot ett glasstag istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker men lägger en liten undran här.

Är det inte som så att om man blandar två olika metaller äter det mycket mer på den som ärgar lättast?

Därför undrar jag om det inte är bättre att bara skydda den med silikon eller byta ut staget?

MVH

Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vilka metaller man blandar. Tex så blandar vi hellre koppar med rostfritt än koppar och förzinkad plåt på jobb.

Det var därför jag skrev att jag int är säker för jag vet inte hur aluminium och rostfritt funkar, men tyckte det var värt en tanke.

MVH

Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminum och rostfritt brukar bilda en olöslig massa och kärva ihop om man har en rostfri skruv i en aluminumbit. Bättre då att använda aluminumpopnit. Jag har svurit som bara den på Atelje Lyktan som har en lyktstolpe av galvat, ram av aluminuim och fogat ihop detta med en rostfri skruv med insex - utomhus i Göteborgsklimat givetvis. Ett äventyr att byta rör.

Jag har sett åtskilliga aluminiumkar som gått med saltvatten i många år - syns knappt. Jag tror faktiskt att det också är onödigt med att silikona undersidan på den aluminium som vetter mot vattnet men är man orolig så kan man göra det. Plexi under gör varken av eller till, vattnet kryper gärna mellan aluminiumet och plexin - och så har man eventuella problem ändå.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...