Gå till innehåll

Meanwell driver med PWM krånglar.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nu kör jag ju två parallella drivers på samma styrning ingång.. Bör jag köra ett motstånd per ingång då ?

Nej, ett motstånd per +utgång på passiven. Du kommer dock troligen att behöva gå så lågt det är tillåtet med motstånden.

Janne ,, vad gör jag med minuspolen på nätadapterern ?

Kollade att den ger 9,3 volt obelastad.

Den ansluter du till den gemensamm minus/jord utgången på passiven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina mätningar gör att jag kan få en hyffasd bild av hur ingången på MWn ser ut.

Dock vet jag inte än hur du ska lösa det, men kör inte på något 22 ohms, det finns risk att du bränner utgången på passiven då eftersom den är specad till max 12mA, iofs vid 24 volt då.

Skulle du kunna testa med en MW och 680 ohms motståndet och se hur det blir vid 100%?

Edit: du borde då kunna mäta ungefär 7,3-7.4 volt då, stämmer det?

men frågan är om MWn funkar som det ska då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1000 o 12 ger 7,3volt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Stämmer rätt bra med vad jag räknade fram, jag fick fram 7.2 V.

Men min fråga är nu, fungerar det som det ska.

Vi ska alltså inte jaga 10V här så vi är överens, för det behövs inte nödvändigtvis, för du måte du neråt 300 ohm och det vet jag inte om jag kan rekommendera för själva passiven.

Fast du har ju testat den riktigt hårt en sväng :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ren gissning nu.. Antar att 7,3 volt är någon typ av Max just nu med 100% i ghl styrningen..

Ska jag nu då istället öppna drivern o snurra upp potten så att jag får önskade 900mA på 7,3volt in ?

Är det ens möjligt ?

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ren gissning nu.. Antar att 7,3 volt är någon typ av Max just nu med 100% i ghl styrningen..

Ska jag nu då istället öppna drivern o snurra upp potten så att jag får önskade 900mA på 7,3volt in ?

Är det ens möjligt ?

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du rattat in den (din max ström) med en spänning rakt in på pwm ingången till en början med?

hmm, det verkar som det näst intill perfekt hade varit att ha en 15 volts källa och ett 1K motsånd när du kör två MWs, men du har ju max 12 Volt.

Du kanske ska göra som du säger, men så får du testa hur det beter sig med när du drar ner signalen från GHLen sen.

Men du kanske ska gå ner till i alla fall 860 ohm också innan du gör det, så kommer du upp lite till i spänningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag är lite förvånad över hur den (MWn) beter sig, om jag fattar dig rätt så lyser den starkare och starkare ju högre du kommit i volt in.

Så borde det inte vara vid PWM in (och vid 100% är det ju en fast spänning).

Den borde idealt vara svart och sen vid en viss spännings tröskel fullt ljus.

Men jag antar att de helt enkelt filtrerar PWM-signalen till en analog spänningsnivå och blir då väldigt beroende PWM singalens spänningsnivå och att det är det som gör att det beteer sig på detta vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade o köra ghlen på 100% öppnade en driver o började snurra.. Hjälper inget alls.. Skulle varit 4 st 10w som skulle ökat men så är inte fallet..

Janne.. Vad göra nu ?

Edit , jag ställde in alla fyra drivers efter ett batteri på nio volt , 880mA ställde jag in dom på.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade o köra ghlen på 100% öppnade en driver o började snurra.. Hjälper inget alls.. Skulle varit 4 st 10w som skulle ökat men så är inte fallet..

Janne.. Vad göra nu ?

Edit , jag ställde in alla fyra drivers efter ett batteri på nio volt , 880mA ställde jag in dom på.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Se till att du har dem inrattade så som du tänkte köra dem igen nu efter du skruvat lite.

Men jag måste fråga nu, är det välidgt svagt ljus nu när du kör med 860 ohm 12V och 2 MWs eller är du i närheten?

Reagerar de på om du drar ner GHL signalen (Så att den böjar skicka en PWM signal)?

Edit: Ser att det verkar funka för dig nu, va bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett besök på Maxi kom imellan .. Allt verkar funka som det ska nu.

Kör nu blått på 100% o vitt på 70% känns just nu ganska bra.

Ska mäta flänsen senare.. Verkar lugnt om jag säger så på lägsta varv på fläktarna.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...