Gå till innehåll

Meanwell driver med PWM krånglar.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Tjo..

Då dagens test var att se vad GHLen kan göra så kopplades den in.

Har LEDcontroll4passiv kopplad till L1-L4

Men driversen som heter eln-60-48P vägrar att slås på L2-L4, har även två större drivers som funkar bra dessa är kopplade på L1 samt L3.

Har ställt in rätt i GHLen Så där är kurvor o 1-10v kanalerna är inställda, dock när jag mäter med en multimeter så händer det i princip inget på L2-L4 , medans L1-L3 rullar upp till ca 10v.

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Har du provat med drivern eln-60-48P på L1 eller L3?

Har du knytit den ill kanal du vill ha till eln-60-48P på L2 eller L4?_ (och sparat!)

MVH Lasse

Nej..

Jag har gjort följande val l1-l2 är vita chip. L3-L4 är blåa chip ..

Satt 100% på alla linjer i illumination o ställt kanalerna till rätt..

Nu kör jag dubbla eln P men även testat o koppla bort en , utan resultat.

Har kollat så det är spänning fram till driversen..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej..

Jag har gjort följande val l1-l2 är vita chip. L3-L4 är blåa chip ..

Satt 100% på alla linjer i illumination o ställt kanalerna till rätt..

Nu kör jag dubbla eln P men även testat o koppla bort en , utan resultat.

Har kollat så det är spänning fram till driversen..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Prova med att byta till L1 och L3. Om det funkar med 48:an då så är det inte fel på drivrarna i alla fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mätt efter ledcontroll4.. Inte fysiskt på ghlens egna utgång.

Mvh Manne.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok, du mäter alltså PWM signalen, det borde ju kunna funka det också och du ser ju att det ser bra ut på den andra så.

Har du kollat en sån banal sak som att kablen melllan GHL och passiven är ordentligt isatt.

Man kan ju även prova att kasta om kablarna i en änden så ser du att passiven funkar på den "Nya" kanalen, sen även i andra änden så vet du att även kablen är ok. Hoppas du hänger med.

Nu kanske felet inte är så banalt, men ibland missar man det enkla.

Läggdax för mig nu, lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är följande

Två stora drivers med 30+30 dioder som går på två kanaler.

4 mindre drivers som är kopplade två o två. Som ska gå på två kanaler.

Dessa fyra drivers är eln60-48P , står klart o tydligt.

Sticker jag till ett 9v bat på ingångarna till dessa fyra drivers så kickar dom igång så inget är felkopplat.

Dessa 4 drives kör totalt 8+8 10w chip.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, du mäter alltså PWM signalen, det borde ju kunna funka det också och du ser ju att det ser bra ut på den andra så.

Har du kollat en sån banal sak som att kablen melllan GHL och passiven är ordentligt isatt.

Man kan ju även prova att kasta om kablarna i en änden så ser du att passiven funkar på den "Nya" kanalen, sen även i andra änden så vet du att även kablen är ok. Hoppas du hänger med.

Nu kanske felet inte är så banalt, men ibland missar man det enkla.

Läggdax för mig nu, lycka till.

Har även testat L5-L6 med samma trista resultat.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad får ledcontrol 4 för matningsspänning?

Den har enbart styrsignalerna in.. Finns ingen extern matning till den.

Sitter två styrkablar mellan ghlen och ledcontrollern så man får totalt fyra kanaler.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just det, det där viste jag ju men poletten ramlade inte ner igår :)

Utgångarna på "passiven" är ju OC (Open colector) vilket betyder att de bara drar den utgående signalen till 0. Vad signalen ska vara i det höga läget bestämmer man externt via ett pull-up motstånd till en given spänningsnivå, i ditt fall vill MW:n ha ca 10V i högläget på PWM-signalen.

Så du behöver en extern spänningskälla på ca 10V och ett 1k (verkar vara lämpligt) motstånd per kanal. Storleken på motståndet kan ju behöva justeras ner om du ska driva fler MW:s på samma PWM utsignal.

Om du inte kan få tag på motstånden enkelt så kan jag skicka några så du borde kunna ha dem imorgon.

Spänningskälla får du ordna själv, den behöver bara kunna leverera ca 40 ma så det funkar med vilken som helst med rätt spänning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just det, det där viste jag ju men poletten ramlade inte ner igår :)

Utgångarna på "passiven" är ju OC (Open colector) vilket betyder att de bara drar den utgående signalen till 0. Vad signalen ska vara i det höga läget bestämmer man externt via ett pull-up motstånd till en given spänningsnivå, i ditt fall vill MW:n ha ca 10V i högläget på PWM-signalen.

Så du behöver en extern spänningskälla på ca 10V och ett 1k (verkar vara lämpligt) motstånd per kanal. Storleken på motståndet kan ju behöva justeras ner om du ska driva fler MW:s på samma PWM utsignal.

Om du inte kan få tag på motstånden enkelt så kan jag skicka några så du borde kunna ha dem imorgon.

Spänningskälla får du ordna själv, den behöver bara kunna leverera ca 40 ma så det funkar med vilken som helst med rätt spänning.

Tre mil till närmsta kjelloco resp classes.. Finns det något direkt du kan peka på som jag ska ha med mig hem ?

Driversen sitter två o två på styrningen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nog lika bra du köper en liten motståndssats då på tex kjell: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=36802&path=239000000,272500000,274500000

Se till att du INTE köper den som är lite billiagre för den har mycket större hopp i värdeserien.

Så har du följade som kan var lämpliga att testa med:

560 ohm

680 ohm

820 ohm

1 Kohm

Börja med 1Kohm och gå nedåt tills allt funkar som det ska. Verkade som han forumet du länkade till hade fått gå ner till 680 ohm om jag minns rätt.

EDIT:

Om du har problem att få fram 10 Volt men har ett 12V aggregat så kan du ta 3 st av de dioder jag skickade till dig tidigare och lägga dem i serie med plusmatningen från 12 volten så har du ca 10 Volt efter dem.

Men eventuellt funkar 9 Volt också, är inte riktigt säker på hur MWen detekterar och använder PWM signalen, men rimligen borde även 9 Volt fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir till o köra till Kjell sen då idag.

Har en nätdel som (samma som Lasse) , den har en klassisk kontakt à 5-12v hårddisk modell. Idag driver den fläktarna på kylflänsarna.

Den har utgått nu ur sortimentet.

Lyckas dock bara hitta en diod från dig Janne.

En ren 10v värkar inte finnas bara sådär.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 kiloohm skrev GHL i länken. 10 volt är inte så där jättenoga. Det fungerar med 9 volt också. Dels så lämnar väggbulan mer med så liten last och sedan har vi PWM styrningsystemen för att spänningsfall inte skall påverka.

En väggbula som jag kan ställa på 9 volt bör funka fint då ? Då finns det säkert någon ställbar på Kjell.

Läste du igenom länken jag bifogade o du säger ändå 10kilo ohm ?

Nu kör jag dubbla drivers , påverkar något ? .. Har inte alls den kunskap som behövs just nu.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stig ja, de pratade om högre pull-up värden i början men jag tror att de slutet av tråden är de nere under 1K för allt (inkl blixtar) skulle fungera bra, men om de är nere på 680 ohm så ser jag att det egentligen gör att "passiven" måste "sänka" mer ström än vad den är specad till.

Specen säger max 12mA, så minsta pull-upp borde vara 833 ohm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...